Αναζητώντας έναν καλύτερο τρόπο να πεθαίνουμε

Χωρίς τίτλο

 Γεώργιος Νικ. Σχορετσανίτης,

Διαβάστε τα έργα του Γ. Σχορετσανίτη  στο 24grammata.com κλικ εδώ 

24grammata.com- free ebook

[κατέβασέτο]

Στο τελευταίο και ίσως το καλύτερο βιβλίο του, ο χειρουργός Atul Gawande μας αφήνει το προαιώνιο κοινό μυστικό, κυριολεκτικά μπροστά στα μάτια μας. Δεν έχει σημασία πόσο προσεκτικοί είμαστε στη ζωή μας ή πόσο σωστές και υγιεινές συνήθειες ακολουθούμε, γιατί όπως όλοι οι άλλοι πριν από εμάς, θα πεθάνουμε, πιθανότατα μετά από μια μακρά περίοδο παρακμής, σωματικής αδυναμίας και διανοητικής ανικανότητας. Ο μέσος Αμερικανός, μας λέει, βρίσκεται κατά μέσον όρο ένα χρόνο ανήμπορος, με αναπηρία, και ζει τις τελευταίες του στιγμές σε κάποιο οίκο ευγηρίας από τους πολλούς που έχουν αναπτυχθεί και λειτουργούν σε ολόκληρη την αμερικανική επικράτεια. Επιπλέον, το όλο αμερικανικό ιατρικό σύστημα, όπως είναι διαμορφωμένο, πολύ λίγη βοήθεια του προσφέρει στο τέλος του βίου του. Κάποια λόγια του Gawande, είναι ενδεικτικά:
‘Οι τελευταίες ημέρες της ζωής μας, παραχωρούνται για θεραπείες οι οποίες κάνουν σαθρό το μυαλό μας και υποσκάπτουν το σώμα μας, με πολύ μικρό όφελος. Δαπανούνται σε ιδρύματα, νοσηλευτικές μονάδες και αντίστοιχες μονάδες εντατικής θεραπείας, όπου πειθαρχημένες, ανώνυμες ρουτίνες μας αποκόπτουν από όλα τα πράγματα που έχουν σημασία στη ζωή μας. Η απροθυμία μας να εξετάσουμε με ειλικρίνεια την εμπειρία της γήρανσης του πληθυσμού και του θανάτου, έχει αυξήσει την ζημιά που προκαλείται στους ανθρώπους και που αρνείται τις βασικές ανέσεις που έχουν περισσότερο ανάγκη’.
Ο συγγραφέας θέλει να είμαστε, τουλάχιστον οι αναγνώστες του βιβλίου του, ενήμεροι ότι η τραγωδία του γήρατος και του θανάτου δεν μπορεί να βελτιωθεί από τη σύγχρονη ιατρική, έτσι ώστε μάλλον θα έπρεπε να βρούμε κάποιον άλλο τρόπο για να αντιμετωπίσουμε το επίμαχο, από καταβολής ανθρώπου, αναπό-φευκτο και δυσάρεστο θέμα. Χωρίζει το βιβλίο του σε οκτώ όμορφα γραμμένα κεφάλαια που ακολουθούν την τροχιά από την αυτοτέλεια του καθενός έως το θάνατο. Στο ‘Being Mortal’, πιο προσωπικό βιβλίο που έχει γράψει τελειώνει με τον ‘παρατεταμένο’ θάνατο του πατέρα του.

Στο πρώτο κεφάλαιο, ο Gawande μας φέρνει στο προσκήνιο και μας συστήνει τη γιαγιά της συζύγου του, Alice Hobson, ηλικίας εβδομήντα επτά ετών, όταν αυτός την συνάντησε για πρώτη φορά το 1985. Εκείνη την εποχή, ήταν εντελώς ανεξάρτητη, ζούσε μόνη της, σωματικά και διανοητικά υγιής και δραστήρια. Οι γονείς του Gawande ήταν μετανάστες από την Ινδία, όπου ήταν σύνηθες και κατανοητό ότι οι γονείς ζούσαν στο σπίτι τους, επικουρούμενοι από ένα ή περισσότερα παιδιά που είχαν μεγαλώσει. Στις σύγχρονες δυτικές κοινωνίες, αντιθέτως, το γήρας και η αναπηρία έχουν περάσει από το να είναι κοινή ευθύνη των νεώτερων γενεών, σε έναν περισσότερο ή λιγότερο ιδιωτικό ή κρατικό φορέα, μόνοι τους ή με τη βοήθεια των γιατρών και του υπόλοιπου προσωπικού των ιδρυμάτων.
Η συγκεκριμένη επελθούσα αλλαγή από τον παραδοσιακό τρόπο αντιμετώπισης των γηρατειών, έχει βεβαίως την εξήγηση και τους λόγους της. Σήμερα υπάρχουν περισσότεροι ηλικιωμένοι και λιγότεροι νέοι, οι οικογένειες απαιτούν εισοδήματα τόσο από τον άντρα όσο και από τη γυναίκα, κι έτσι υπάρχουν λίγες εναπο-μείνασες θυγατέρες ή νύφες για τη φροντίδα των γονέων και των παππούδων στο σπίτι. Και τέλος πολλά από τα μέλη των οικογενειών δεν ζουν καν στην ίδια πόλη. Παρόλα αυτά, όπως επισημαίνει ο Gawande, αν είσαι σήμερα υγιής και οικονομικά σχετικά ανεξάρτητος ή κάπως άνετα, δεν υπάρχει αναμφισβήτητα καλύτερη στιγμή στην ανθρώπινη ιστορία, στο θέμα της αντιμετώπισης του ηλικιωμένου. Αυτό αποδεικνύεται περίτρανα, από το γεγονός ότι οι υγιείς ηλικιωμένοι άνθρωποι είναι γενικώς περισσότερο ικανοποιημένοι και ευχαρι-στημένοι από ότι ήταν σε νεαρή ηλικία…[κατέβασέτο]

 

διαβάστε επίσης

24grammata.com / Ευθανασία: ανάμεσα στο Δικαίωμα και το Έγκλημα.
Επιστημονικές μελέτες και αρθρογραφία

1. Ευθανασία, η σημαντική του “καλού” θανάτου. Αγγελική Πετροπούλου, Αφροδίτη Α. Αβαγιανού, Δημήτρης Δαμίγος, Διονύσης Ραζής, Στέφανος Κουτσουμπίνας, Βασίλειος Θερμός, Αρ. Θεολογίας, Χρήστος Κατάμης, Γιάννης Πανούσης, Παναγιώτης Μπεχράκης εδώ

2. Ευθανασία: Ηθικοί Προβληματισμοί της Ειρήνης Τσουκαλοχωρίτου εδώ 

3. Ευθανασία: Η Σφραγίδα της Αποτυχίας του Σύγχρονου Πολιτισμού Αρχιμανδρίτης Κύριλλος Κωστόπουλος  εδώ

4. Το ηθικό δίλημμα της ευθανασίας: Διερεύνηση της άποψης των νοσηλευτών έναντι του διλήμματος  εδώ

5. Ενεργητική και παθητική ευθανασία: υπάρχει ηθική διαφοροποίηση; εδώ

6. Ευθανασία και σύνταγμα, Ανδρέας Δημητρόπουλος εδώ

7. Ευθανασία και οι μορφές της στην αρχαιότητα Β. και Ν. Παππάς εδώ

8. Ευθανασία”Ορισμός και ιστορική εξέλιξη”. Αρχές ιατρικής ηθικής – Όρκος Ιπποκράτη, Εμμανουήλ Παναγόπουλου εδώ

9. Όργια, μαστιγώματα και ευθανασία στην Αρχαία Ελλάδα Καρασαρίνης Μάρκος εδώ

10. Παρέα με τον Μεσσία του θανάτου…, Μ. Δημελλάς  εδώ 

11. “Η ωραία κοιμωμένη” ένα,ακόμα, φιλμ για την ευθανασία Γιώργος Κρασσακόπουλος  εδώ

12. Η θάλασσα μέσα μου, Μ. Δημελλάς εδώ

13. Συλλογή ταινιών σχετικά με την ευθανασία εδώ

 

συμμετοχή στη διαδικτυακή συζήτηση

1. Ευθανασία, ώρα προϋπολογισμού: Ναι μεν… αλλά. Βαγγέλης Ρουσσάκης (δοκίμιο) εδώ

2. εν ειρήνη / δε θα σε αφήσουν  ποίημα,  Βαγγγέλης Ρουσσάκης  εδώ

 

24grammata.com / Euthanasia: between Right and Crime.
Scientific studies

1. A General History of Euthanasia here

2. Medical Science Under DictatorshipLeo Alexander M.D. here

3. Euthanasia and suicide in antiquity: viewpoint of the dramatists and philosopher Papadimitriou, Skiadas, Mavrantonis, Polimeropoulos, Papadimitriou, and Papacostas here

4. Euthanasia Attitude And Perceptions In A Developing Country Nursing Essay here

5. Good Death Within Its Historical Context and as a Contemporary Challenge: A Philosophical Clarification of the Concept of “Euthanasiahere

6. Euthanasia Legislation in the European Union: is a Universal Law Possible? J. Lucy Pridgeon here 

7. Euthanasia and Physician-Assisted Suicide, Ezekiel J. Emanuel  here 

8. Films filed under Euthanasia and Assisted Suicide here