Επικούρεια Βιβλιοθήκη (συγκεντρωτική βιβλιογραφία για τον Επίκουρο)

24grammata.com / βιβλίο
Η παρούσα σελίδα είναι από τον αξιόλογο ιστόπο www.epicuros.gr
Παρουσίαση των ελληνικών εκδόσεων σχετικά με την επικούρεια φιλοσοφία. Περιλαμβάνει τον τίτλο, τον αριθμό σελίδων, τον μεταφραστή – σχολιαστή – συγγραφέα τον εκδότη και μικρή παρουσίαση του αντικειμένου. Περισσότερα στοιχεία για τους εκδότες, τους συγγραφείς και μεταφραστές μπορείτε να βρείτε στην ιστοσελίδα του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου στην ενότητα Τράπεζα δεδομένων – Αρχεία

ΚΕΙΜΕΝΑ

  1. ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ – ΗΘΙΚΗ*
    Αρχαία επικούρεια κείμενα με απόδοση στη σύγχρονη ελληνική. Διογενους Λαέρτιου-Επίκουρου βίος, Επιστολή προς Μενοικέα, Κύριαι Δόξαι, Επίκουρου Προσφώνησις – Αποσπάσματα από χαμένα έργα, Αποσπάσματα επιστολών – Αποσπάσματα και μαρτυρίες, Βιβλιογραφία, Σχόλια και Πίνακες(από τα περιεχόμενα)
    Αρ. Σελίδων: 370
    Mετάφραση, εισαγωγή, σχόλια: ΓΙΩΡΓΟΣ ΖΩΓΡΑΦΙΔΗΣ
    ΕΚΔΟΣΕΙΣ : ΕΞΑΝΤΑΣ (1991)
  2. ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ – ΗΘΙΚΗ, Η θεραπεία της ψυχής
    Αρχαία επικούρεια κείμενα με απόδοση στη σύγχρονη ελληνική. Διογενους Λαέρτιου-Επίκουρου βίος, Επιστολή προς Μενοικέα, Κύριαι Δόξαι, Επίκουρου Προσφώνησις – Αποσπάσματα από χαμένα έργα, Αποσπάσματα επιστολών – Αποσπάσματα και μαρτυρίες, Βιβλιογραφία, Σχόλια και Πίνακες
    Αρ. Σελίδων: 704
    Mετάφραση, εισαγωγή, σχόλια: ΓΙΩΡΓΟΣ ΖΩΓΡΑΦΙΔΗΣ
    ΕΚΔΟΣΕΙΣ : ΖΗΤΡΟΣ (2009)

    Ο Επίκουρος επιστρέφει στον κατεξοχήν τόπο της φιλοσοφίας, στην Αθήνα, όταν αρχίζουν οι ελληνιστικοί χρόνοι. Αγνοεί επιδεικτικά τον Πλάτωνα και τον Αριστοτέλη και ξαναπιάνει το νήμα της Ιωνικής και της Δημοκρίτειας παράδοσης. Ανοίγει τη δική του σχολή, τον Κήπο, όπου δεν διδάσκει τη φιλοσοφία ως ένα σύνολο γνώσεων αλλά την ασκεί ως έναν θεραπευτικό τρόπο ζωής μέσα στην κοινότητα των φίλων.Με γλώσσα σκοπίμως απλή και χωρίς να ηθικολογεί, ο Επίκουρος ξαναθέτει και απαντά σε βασικά ερωτήματα: τι είμαι; πως αντιμετωπίζω τους θεούς και τον θάνατο; πως μπορώ να ευτυχήσω; είμαι ελεύθερος; γιατί να νοιάζομαι για τους άλλους;(από την ιστοσελίδα του εκδότη)
  3. ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ – Κείμενα ~ Πηγές της Επικούρειας Φιλοσοφίας και Τέχνης του Ζην*
    Θεματική ταξινόμηση των αρχαίων πηγών με απόδοση στην σύγχρονη ελληνική. ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ, ΛΟΥΚΡΗΤΙΟΣ, ΕΡΜΑΧΟΣ, ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ, ΔΙΟΓΕΝΗΣ ΟΙΝΟΑΝΔΕΑΣ, ΔΙΟΓΕΝΗΣ ΛΑΕΡΤΙΟΣ, ΜΗΤΡΟΔΩΡΟΣ, κ.α.
    Αρ. Σελίδων: 318
    Εισαγωγή:
    D.S. Hutchinson
    Mετάφραση : ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΒΡΑΜΙΔΗΣ, μετάφραση λατινικών ΠΕΤΡΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ

    ΕΚΔΟΣΕΙΣ : ΘΥΡΑΘΕΝ

    Ο Επίκουρος ανέπτυξε ένα φιλοσοφικό σύστημα και καθιέρωσε έναν τρόπο ζωής που αξίζουν το σεβασμό και την κατανόηση, ίσως ακόμα και την αφοσίωσή μας. Στη Μεσόγειο της αρχαιότητας, αυτός ο τρόπος ζωής προσέλκυσε εκατοντάδες χιλιάδες οπαδούς σε κοινότητες που βάσταξαν πάνω από 600 χρόνια. Όμως, από την αρχή ακόμα της διδασκαλίας του, το μήνυμά του συνάντησε αντιδράσεις και διαστρεβλώθηκε πρώτα από τους ακαδημαϊκούς φιλοσόφους και την πολιτική εξουσία και στη συνέχεια από τους χριστιανούς.Ακόμα και στις μέρες μας, οι επικριτές του επικουρισμού εξακολουθούν να τον παραποιούν, εμφανίζοντάς τον ως μια φυγόπονη πνευματικά, ρηχή, ηδονοθηρική, ανήθικη ή άθεη παρωδία της αληθινής φιλοσοφίας. Στις μέρες μας, ο επικουρισμός έφτασε να σημαίνει το αντίθετό του: ένας εξεζητημένος ζήλος για σπάνια και ακριβά εδέσματα και ποτά.
    Παρακαλώ, βρείτε το κουράγιο να αγνοήσετε μια προκατάληψη δύο χιλιάδων ετών, και αποτιμήστε τη φιλοσοφία αυτή κρίνοντας την από τα αξιόλογα χαρίσματά της. Το βιβλίο αυτό σας παρέχει τις μαρτυρίες που χρειάζεστε.-D.S. Hutchinson (Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)

  4. ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ-ΑΠΑΝΤΑ*
    Αρχαία επικούρεια κείμενα με απόδοση στη σύγχρονη ελληνική.Επίκουρου βίος, Διαθήκη, επιστολή προς Μενοικέα, επιστολή προς Ηρόδοτο, επιστολή προς Πυθοκλή, Κύριαι Δόξαι, Επίκουρου Προσφώνησις – Σχόλια.(από τα περιεχόμενα)
    Αρ. Σελίδων: 336
    Mετάφραση : ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΚΑΚΤΟΥ
    ΕΚΔΟΣΕΙΣ : ΚΑΚΤΟΣ
    (1994)

    Τα σωζόμενα αποσπάσματα ενός από τους πολυγραφότερους συγγραφείς της αρχαιότητας. Οι βασικές διδασκαλίες του (Κύριαι δόξαι) και οι επιστολές που συνοψίζουν τις θεωρίες του στη φυσική και την ηθική. Το 10ο βιβλίο του Διογένη Λαέρτιου.(από την ιστοσελίδα του εκδότη)
  5. ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ
    Επιστολή προς Μενοικέα, επιστολή προς Ηρόδοτο, επιστολή προς Πυθοκλή.
    Αρ. Σελίδων: 154
    Mετάφραση : ΠΕΡΙΚΛΗΣ ΡΟΔΑΚΗΣ
    ΕΚΔΟΣΕΙΣ : ΛΙΒΑΝΗΣ – ΝΕΑ ΣΥΝΟΡΑ


    Ο Διογένης ο Λαέρτιος προσπαθεί να εκθέσει τις απόψεις του Επίκουρου, παραθέτοντας τρεις επιστολές του στις οποίες συνοψίζεται όλη η φιλοσοφία του. Η πρώτη επιστολή απευθύνεται στον Ηρόδοτο και αφορά τα «φυσικά», η δεύτερη στον Πυθοκλή και αφορά τα «μετάρσια» (ουράνια φαινόμενα) και η τρίτη στον Μενοικέα και αφορά την ηθική και την ευτυχία.Παραθέτει επίσης τις «κύριες δόξες» του Επίκουρου και ό,τι αξίζει επιλογής, έτσι ώστε να μπορέσουμε να γνωρίσουμε τον άντρα από όλες τις πλευρές και να μπορέσουμε να τον κρίνουμε.(από την ιστοσελίδα του εκδότη)
  6. ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ
    Διογένης Λαέρτιος – Βίος Επικούρου.
    Αρ. Σελίδων: 160
    Mετάφραση : ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΤΣΑΚΝΑΚΗΣ
    ΕΚΔΟΣΕΙΣ : ΕΚΔΟΤΙΚΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
    (2008)

    “Απ όσα η σοφία παρέχει στην μακαριότητα ολόκληρου του βίου, η απόκτηση φίλων είναι τα κατά πολύ μεγαλύτερο”.
    “Το φυσικό δίκαιο είναι συμβόλαιο για το συμφέρον, ώστε να μην βλάπτει ο ένας τον άλλον, ούτε να βλάπτεται”.
    “Εάν αντιμάχεσαι όλες τις αισθήσεις, δεν θα έχεις στην διάθεσή σου ούτε εκείνες, μέσω των οποίων θα κάνεις την αναγωγή για να κρίνεις αυτές που υποστηρίζεις ότι είναι ψευδείς”.
    “Ο δίκαιος είναι εντελώς αδιατάρακτος, ενώ ο άδικος είναι γεμάτος από την περισσότερη ταραχή”….

    […] Η νεοελληνική μετάφραση του παρόντος βιβλίου στηρίζεται στο πρωτότυπο αρχαιοελληνικό κείμενο των ακόλουθων εκδόσεων: Cobet C. G. , Diogenis Laertii vitae philosophorum, Paris, 1850, και Long H. S., Diogenis Laertii vitae philosophorum, O. C. T., Oxford, 1964. Σκοπός της είναι – στο μέτρο του ευλόγως δυνατού – να διατηρήσει την βασική φιλοσοφική ορολογία, να διασώσει την νοηματική δομή και να διαφυλάξει την επικοινωνιακή ποιότητα του πρωτότυπου έργου, χωρίς να προδίδει τις ανεξάντλητες συντακτικές και εκφραστικές δυνατότητες της νέας ελληνικής γλώσσας.
    Η μετάφραση συνοδεύεται από περίπου εκατόν είκοσι διευκρινιστικά σχόλια, τα οποία φιλοδοξούν να την καταστήσουν σαφέστερη και διαυγέστερη. Η τελική κρίση επαφίεται στις αναγνώστριες και στους αναγνώστες του βιβλίου, των οποίων οι καλόπροαίρετες παρατηρήσεις θα είναι πάντοτε ευπρόσδεκτες.
    Αθανάσιος Τσακνάκης
  7. ΔΙΟΓΕΝΗΣ ΛΑΕΡΤΙΟΣΤΟΜΟΣ ΣΤ΄
    Βίοι Πύρρωνος, Τίμωνος και Επίκουρου
    Αρ. Σελίδων: 177
    Mετάφραση : Ν.ΚΥΡΓΙΟΠΟΥΛΟΣ
    ΕΚΔΟΣΕΙΣ : ΓΕΩΡΓΙΑΔΗ

    ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΔΙΟΓΕΝΟΥΣ ΛΑΕΡΤΙΟΥ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΜΙΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΕΣ ΠΗΓΕΣ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ, ΚΑΘΟΤΙ ΒΙΟΓΡΑΦΟΥΝΤΑΙ ΣΥΝΟΛΙΚΑ 80 ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΟΣ, ΜΕΤΑΞΥ ΤΩΝ ΟΠΟΙΩΝ ΟΙ ΚΟΡΥΦΑΙΟΙ ΑΡΧΑΙΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΦΙΛΟΣΟΦΟΙ. (από την ιστοσελίδα του εκδότη)

  8. ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ*
    Αρχαία κείμενα που αφορούν το ηθικό μέρος της επικούρειας φιλοσοφίας, με απόδοση στη σύγχρονη ελληνική. Επιστολή προς Μενοικέα, Κύριαι Δόξαι, Επίκουρου Προσφώνησις
    Αρ. Σελίδων: 110
    Mετάφραση : Ν.Μ. ΣΚΟΥΤΕΡΟΠΟΥΛΟΣ
    ΕΚΔΟΣΕΙΣ :ΣΤΙΓΜΗ
    (1994, 2006)

    Το μοναδικό αυθεντικό αγαθό, μας λέει ο Επίκουρος, είναι η απόλαυση, η ηδονή. Ωστόσο για να την εξασφαλίσουμε στον εαυτό μας αδιατάρακτα, πρέπει να στραφούμε σε μορφές απόλαυσης που θα ελέγχονται και δεν θα συνεπάγονται δυσάρεστα επακόλουθα. Ας αποφεύγουμε λοιπόν, ότι θα μπορούσε να μας κάνει να πονέσουμε ή να μας αναστατώσει ψυχικά και ας αρκεστούμε στη ζεστασιά ενός μικρού φιλικού κύκλου, όπου τρώγοντας λίγο τυρί και πινοντας λίγο κρασί θα απολαμβάνουμε την εκλεκτή συναναστροφή: είναι ότι καλύτερο θα είχαμε να κάνουμε για την ευτυχία μας. (από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)

  9. ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ
    Κύριαι Δόξαι
    Αρ. Σελίδων: 93
    Mετάφραση : Π.Ε. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ
    ΕΚΔΟΣΕΙΣ :ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ
    (1988)
  10. ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ
    Επιστολή προς Μενοικέα, επιστολή προς Ηρόδοτο, επιστολή προς Πυθοκλή.
    Αρ. Σελίδων: 94
    Mετάφραση : M. POHLENZ
    ΕΚΔΟΣΕΙΣ :ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ
    (1997)
  11. ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ
    Επιστολή προς Μενοικέα. Περί ευτυχίας.
    Αρ. Σελίδων: 40
    Mετάφραση : ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΒΙΤΣΟΣ
    ΕΚΔΟΣΕΙΣ : ΠΕΡΙΠΛΟΥΣ
    (1995)

    Όταν έχουμε την ευτυχία έχουμε το παν. Στην επιστολή αυτή ο φιλόσοφος Επίκουρος μιλά, με γλώσσα απλή, άμεση και τρυφερή, στον επιστήθιο φίλο του Μενοικέα για το τι είναι ευτυχία και τι πρέπει να κάνουμε για να την αποκτήσουμε. Το κείμενο συνοψίζει όλη την επικούρεια φιλοσοφία που ήρθε να ανατρέψει τις μέχρι τότε απόψεις για τη ζωή, το θάνατο, την αγάπη και την ευτυχία. Αποτελεί μάλιστα ένα από τα δύο αναμφισβήτητα γνήσια κείμενα του Επίκουρου.

  12. ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ
    Κύριαι δόξαι, Επικούρου προσφώνησις, Επιστολή προς Μενοικέα, Διογένης Λαέρτιος – Βίος Επικούρου.
    Αρ. Σελίδων: 95
    Mετάφραση : ΝΙΚΟΣ ΜΟΥΛΑΚΑΚΗΣ
    ΕΚΔΟΣΕΙΣ : ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
    (2000)
  13. Διογένους Λαερτίου Βίοι Φιλοσόφων
    Βίοι και γνώμαι των εν φιλοσοφία ευδοκιμησάντων (εμπεριέχει τον Βίο του Επίκουρου)
    Αρ. Σελίδων: 357
    Mετάφραση : ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΚΥΡΓΙΟΠΟΥΛΟΣ
    ΕΚΔΟΣΕΙΣ : ΠΑΠΥΡΟΣ
    (1975)
  14. ΔΙΟΓΕΝΗΣ ΟΙΝΟΑΝΔΕΑΣ – ΟΙ ΠΟΛΥΤΙΜΕΣ ΠΕΤΡΕΣ ΤΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ.*
    Η αποτύπωση της μεγάλης φιλοσοφικής επιγραφής του επικούρειου Διογένη από τα Οινόανδα με απόδοση στην σύγχρονη ελληνική.
    Αρ. Σελίδων: 220
    Πρόλογος : Χ. Θεοδωρίδης
    Mετάφραση : ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΒΡΑΜΙΔΗΣ
    ΕΚΔΟΣΕΙΣ : ΘΥΡΑΘΕΝ
    (1998)

    “Τίποτε παρόμοιο δεν υπάρχει πουθενά στον κόσμο και κατά πάσα πιθανότητα τίποτε παρόμοιο δεν πρόκειται ποτέ να ανακαλυφθεί.” G.W. Chilton

    Ένα ακόμα «βιβλίο» από την αρχαιότητα έχει σωθεί, και εκδίδεται για πρώτη φορά. Ο συγγραφέας του παράξενου αυτού έργου είχε την ιδέα να μη το γράψει σε πάπυρο ή περγαμηνή αλλά πάνω σε κάτι πολύ πιο ανθεκτικό. Κι έτσι η ελληνική πόλη Οινόανδα απέκτησε μια παγκόσμια αποκλειστικότητα: στο κέντρο της υπήρχε ένα υπερφυσικό βιβλίο, συνολικής επιφάνειας 100 τ.μ., με όλες τις σελίδες του ανοιχτές για τον καθένα που θα είχε τη διάθεση να το διαβάσει.Πρόκειται για την μεγαλυτερη επιγραφη στον κόσμο. Συγγραφέας, ο μαχητικός προπαγανδιστής της επικούρειας φιλοσοφίας, Διογένης ο Οινοανδέας που, όπως γράφει ο ίδιος, έκανε μια χειρονομία αγάπης όχι μόνο προς τους συμπολίτες του αλλά και προς τις μέλλουσες γενιές..(Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)

  15. ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ – ΤΑ ΕΠΙΓΡΑΜΜΑΤΑ – Τα έργα του Φιλόδημου στους παπύρους του Herculaneum.*
    Τα επιγράμματα του Φιλόδημου με απόδοση στην σύγχρονη ελληνική και με παρουσίαση των παπύρων του Herculaneum που βρέθηκαν μέσα στο ηφαιστειακό υλικό του Βεζούβιου.
    Αρ. Σελίδων: 219
    Mετάφραση : ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΡΑΜΑΝΩΛΗΣ
    ΕΚΔΟΣΕΙΣ : ΘΥΡΑΘΕΝ
    (2004)

    Είναι αντιφατικό το να γράφει ερωτικά ποιήματα ένας δάσκαλος μιας φιλοσοφίας η οποία απορρίπτει τα ερωτικά πάθη και “περιφρονεί” την ποίηση; Να υπηρετεί, έστω, όχι την γλυκανάλατη ή “λυρική”, μα μία πιο πεζή ή ωμή εκδοχή της; Ίσως όχι· αρκεί να μην ξεχνά κανείς πως η ποίηση απλώς εκφράζει τη ζωή – όχι την αλήθεια για τη ζωή. Ο Φιλόδημος, χαρακτηριστική περίπτωση κοσμοπολίτη λόγιου του 1ου αι. π.Χ. πέρασε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του στο Herculaneum, κοντά στην Πομπηία, όπου δίδασκε Επικούρεια Φιλοσοφία. Τα έργα του, επί αιώνες θαμμένα μετά την έκρηξη του Βεζούβιου, εξακολουθούν ακόμη και σήμερα να έρχονται στο φως.(Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)
  16. ΛΟΥΚΡΗΤΙΟΣ – DE RERUM NATURA, “ΓΙΑ ΤΗΝ ΦΥΣΗ ΤΩΝ ΠΡΑΓΜΑΤΩΝ”*
    Απόδοση στα σύγχρονα ελληνικά υπό τη μορφή πεζού λόγου. Το μνημειώδες έπος του Λουκρήτιου «Για την Φύση των Πραγμάτων», συγκαταλέγεται στα αριστουργήματα της ρωμαϊκής λογοτεχνιας. Είναι προάγγελος και μοναδικός αρχαίος πρόγονος της σύγχρονης επιστήμης και είναι η ποιητική εκδοχή του χαμένου ελληνικού έργου Περί Φύσεως του Επίκουρου.
    Αρ. Σελίδων: 527
    Εισαγωγή:Martin Ferguson Smith
    Φιλολογική επιμέλεια:Βασίλης Φυντίκογλου
    Σημειώσεις-σχόλια:Γιάννης Αβραμίδης
    Mετάφραση : ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΑΝΤΩΝΙΑΔΗΣ, ΡΟΥΛΑ ΧΑΜΕΤΗ
    ΕΚΔΟΣΕΙΣ : ΘΥΡΑΘΕΝ
    (2005)
  17. ΛΟΥΚΡΗΤΙΟΣ – DE RERUM NATURA, “ΠΕΡΙ ΦΥΣΕΩΣ”*
    Ποιητική εκδοχή του χαμένου ελληνικού έργου Περί Φύσεως του Επίκουρου. Η απόδοση στα σύγχρονα ελληνικά είναι επίσης υπό τη μορφή ποιήματος, όπως αυτή του λατινικού πρωτοτύπου.Το χειρόγραφο του μεταφραστή-ποιητή Κωνσταντίνου Θεοτόκη με ημερομηνία 1909-1911, κυκλοφόρησε ως βιβλίο μετά από μια περιπέτεια περίπου 80 ετών, χάρη στις επίπονες προσπάθειες σπουδαίων ανθρώπων .
    Αρ. Σελίδων: 337
    Mετάφραση : ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΘΕΟΤΟΚΗΣ

    ΕΚΔΟΣΕΙΣ : ΝΕΦΕΛΗ
  18. ΤΡΕΙΣ ΜΕΓΓΑΛΟΙ ΣΤΟΧΑΣΤΕΣ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑΣ: ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΣ – ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ – ΛΟΥΚΡΗΤΙΟΣ* (δεν κυκλοφορεί)
    Βιβλιογραφικές σημειώσεις, Επιλογή αποσπασμάτων Δημόκριτου-Επίκουρου-Λουκρήτιου (η γνώση, η φυσική, η ψυχολογία, η ηθική).
    Αρ. Σελίδων: 148
    Συγγραφέας: PAUL NIZAN, εισαγωγή ΓΙΑΝΝΗΣ Κ. ΚΟΡΔΑΤΟΣ
    Mετάφραση : ΓΙΑΝΝΗΣ Ν. ΒΙΣΤΑΚΗΣ

    ΕΚΔΟΣΕΙΣ : ΕΣΠΕΡΟΣ (1954) και ΑΝΑΓΝΩΣΤΙΔΗ

ΚΕΙΜΕΝΑ ΠΟΛΕΜΙΚΗΣ ΚΑΤΑ ΕΠΙΚΟΥΡΟΥ

  1. ΠΛΟΥΤΑΡΧΟΣ – ΗΘΙΚΑ 28 – ΟΤΙ ΟΥΔΕ ΗΔΕΩΣ ΖΗΝ ΕΣΤΙΝ ΚΑΤ΄ΕΠΙΚΟΥΡΟΝ κ.α.*
    Αρχαία κείμενα με απόδοση στη σύγχρονη ελληνική με θέμα την πολεμική εναντίον της επικούρειας φιλοσοφίας μέσω των οποίων σώζονται επικούρειες θέσεις.
    Αρ. Σελίδων: 326
    Mετάφραση : ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΚΑΚΤΟΥ
    ΕΚΔΟΣΕΙΣ : ΚΑΚΤΟΣ

    Πολεμική εναντίον της επικούρειας φιλοσοφίας και της ηδονιστικής της διάστασης, σχετικά με την αδυναμία της να εξασφαλίσει την ευχάριστη ζωή σε όσους ασπάζονται τα δόγματά της. (από την ιστοσελίδα του εκδότη)

  2. ΠΛΟΥΤΑΡΧΟΣ – ΗΘΙΚΑ 29 – ΠΡΟΣ ΚΩΛΩΤΗΝ, ΕΙ ΚΑΛΩΣ ΕΙΡΗΤΑΙ ΤΟ ΛΑΘΕ ΒΙΩΣΑΣ*
    Αρχαία κείμενα με απόδοση στη σύγχρονη ελληνική με θέμα την πολεμική εναντίον της επικούρειας φιλοσοφίας μέσω των οποίων σώζονται επικούρειες θέσεις.
    Αρ. Σελίδων: 302
    Mετάφραση : ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΚΑΚΤΟΥ
    ΕΚΔΟΣΕΙΣ : ΚΑΚΤΟΣ

    Επίθεση εναντίον του επικούρειου φιλοσόφου Κωλώτη, για την επικριτική και χλευαστική στάση του απέναντι σε όλους τους σπουδαίους φιλοσόφους που προηγήθηκαν και τα συστήματά τους. Ει καλώς είρηται το λάθε βιώσας Ο Πλούταρχος επικρίνει το επικούρειο παράγγελμα «ζήσε απαρατήρητος», προσπαθώντας ταυτόχρονα να δείξει πως ούτε ο ίδιος ο Επίκουρος το εφάρμοσε στη ζωή του. (από την ιστοσελίδα του εκδότη)


ΜΕΛΕΤΕΣ ΚΑΙ ΚΕΙΜΕΝΑ

  1. Ο ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ ΚΑΙ Η ΕΠΟΧΗ ΜΑΣ*
    Ιστορική τοποθέτηση και επιπλέον απόδοση στην σύγχρονη ελληνική των έργων, Διογένη Λαέρτιου Βιβλίο 10ο, Επίκουρου Προσφώνησις, Γνωμικά, Αποσπάσματα Μητρόδωρου- Έρμαχου-Φιλόδημου-Διογένη Οινοανδέα.
    Αρ. Σελίδων: 211
    Συγγραφέας: Ν. ΨΥΡΟΥΚΗΣ
    ΕΚΔΟΣΕΙΣ : ΑΙΓΑΙΟΝ – ΚΟΥΚΚΙΔΑ (πρώτη έκδοση, ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ 1984)

    Επίκουρος και επικούρειος, ακόμα και σήμερα, για τους πολλους, αποτελούν συνώνυμα του φιλήδονα, του καλοπεραστή και του τρυφηλού…. Έτσι μας τον δίδασκαν και μας τον παρουσιάζουν και οι δασκαλοί μας στα σχολεία της πατρίδας του, της Ελλάδας(όποτε φυσικά αυτό γινόταν ή γίνεται, γιατί κατά κανόνα το όνομά του δεν ακούγεται ούτε καν στις αίθουσες των ανώτατων εκαπιδευτικών ιδρυμάτων του τόπου μας). Πρόκειται για ανικανότητα κατανόησης της επικούρειας σκέψης και πράξης, ή για σκόπιμη στρέβλωση της πραγματικότητας; Μάλλον και τα δύο μαζί συμβαίνουν. (από τον πρόλογο του συγγραφέα)
    .
  2. ΛΑΘΕ ΒΙΩΣΑΣ – Η επικούρεια τέχνη του ευ ζην*
    Μελέτη για την επικούρεια τέχνη της ευδαιμονίας και την εφαρμογή της στην πράξη. Το βιβλίο εμπεριέχει σε απόδοση στην σύγχρονη ελληνική τα εξής έργα του Επίκουρου: “Επιστολή προς Μενοικέα, Κύριαι δόξαι, Επικούρου προσφώνησις”.
    Αρ. Σελίδων: 170
    Συγγραφέας: ΧΑΡΗΣ ΛΥΤΑΣ
    Mετάφραση : ΝΙΚΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ, ΧΑΡΗΣ ΛΥΤΑΣ
    ΕΚΔΟΣΕΙΣ : ΚΕΔΡΟΣ
    (2004)

    Τι φέρνει την ευτυχία; Παραπλανητικό ερώτημα, θα έλεγε ο Επίκουρος, γι αυτό και αιώνια βασανιστικό. Αφού σημασία δεν έχει τι φέρνει την ευτυχία, αλλά τι είναι ευτυχία. Αυτό δε χρειάζεται και πολλή ανάλυση. Η ευτυχία δεν μπορεί να είναι τίποτα λιγότερο και τίποτα περισσότερο από τη σταθερά καλή διάθεση, αυτήν που βιώνεις μόνιμα και όχι παροδικά. Γιατί το μεγάλο πρόβλημα είναι η διάρκεια -το θέμα είναι να διατηρείς τη διάθεσή σου ακμαία κάθε μέρα. Και ο Επίκουρος, επίκαιρος όσο ποτέ, φωνάζει με όλη τη δύναμη του πνεύματός του ότι είναι στο χέρι του κάθε ανθρώπου η εξασφάλιση αυτής της διάρκειας, που σημαίνει καθημερινότητα με ψυχική γαλήνη.Γιατί ο φωτισμένος από την επικούρεια διδασκαλία παύει να ζει με τους εφιάλτες που ταράζουν τους κοινούς ανθρώπους.(Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)
    .

  3. ΕΠΙΚΟΥΡΕΙΩΝ ΔΟΞΑΙ – Δεύτερη Έκδοση (επαυξημένη)
    Παρουσίαση της επικούρειας φιλοσοφίας και θεματική ταξινόμηση με απόδοση στη σύγχρονη ελληνική αρχαίων Επικούρειων Δοξών.
    ΕΠΙΚΟΥΡΟΥ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ, Ο βίος του Επίκουρου, η ελληνιστικη φιλοσοφία, η επικούρεια φιλοσοφία,
    ΕΠΙΚΟΥΡΕΙΩΝ ΔΟΞΑΙ.
    Αρ. Σελίδων: 158
    Mετάφραση : ΧΡ. ΓΙΑΠΙΤΖΑΚΗΣ
    ΕΚΔΟΣΕΙΣ : ΒΕΡΕΤΤΑ
    (2010) (Πρώτη έκδοση 2008 – σελ.74)

    “…Στόχος μου ήταν να μεταφέρω τα λόγια του Επίκουρου και των μαθητών του στο σημερινό άνθρωπο που συλλογάται ελεύθερα, στον επιστήμονα, στο μορφωμένο αλλά και τον απλό άνθρωπο που δεν αρκείται στη μιζέρια της καθημερινότητας και θέλει να ξεφύγει από το κοπάδι, για να καταφύγει σε μια πνευματική όαση ευδαιμονίας. Αυτός είναι και ο λόγος που αντιδιαστέλλω με τη γραφή στο βιβλίο αυτό τη ζωή της αφροσύνης και της κενολογίας με τη Ζωή της φρόνησης και της Επικούρειας φιλοσοφίας. Ο πυρήνας του εγχειρήματος βέβαια είναι οι γεμάτες σοφία γνώμες (Δόξαι) του Επίκουρου και των μαθητών του. Ελπίζω οι φράσεις αυτές να μιλήσουν στο νου και στην καρδιά κάθε αναγνώστη και αναγνώστριας, όπως μίλησαν και σε μένα, προτρέποντάς με να τις μεταγράψω στο μικρό αυτό βιβλίο…”ΧΡ. ΓΙΑΠΙΤΖΑΚΗΣ


ΕΙΔΙΚΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ

  1. ΕΜΕΙΣ ΟΙ ΕΠΙΚΟΥΡΕΙΟΙ*
    Εισαγωγή στην Επικούρεια Φιλοσοφία. Το βιβλίο μας εισάγει στον κόσμο του Επίκουρου.
    Αρ. Σελίδων: 53
    Συγγραφέας : ΜΑΡΙΟΣ ΒΕΡΕΤΤΑΣ
    ΕΚΔΟΣΕΙΣ : ΒΕΡΕΤΤΑ
    (2006)

    Εμείς οι Επικούρειοι επιδιώκουμε διαρκώς την Ηδονή, δηλαδή τη χαρά της ζωής και δεν φοβόμαστε τίποτα και κανέναν. Εφαρμόζουμε καθημερινά την επικούρεια Τετραφάρμακο, που λέει τα εξής: ΑΦΟΒΟΝ Ο ΘΕΟΣ ΑΝΥΠΟΠΤΟΝ Ο ΘΑΝΑΤΟΣ ΚΑΙ Τ ΑΓΑΘΟΝ ΜΕΝ ΕΥΚΤΗΤΟΝ ΤΟ ΔΕ ΔΕΙΝΟΝ ΕΥΕΚΚΑΡΤΕΡΗΤΟΝ που πάει να πει: Δεν μας φοβίζει ο Θεός Δεν μας ανησυχεί ο Θάνατος Εύκολα αποκτιέται το Καλό Αλλά και το Κακό εύκολα υποφέρεται.Με άλλα λόγια ΕΜΕΙΣ ΟΙ ΕΠΙΚΟΥΡΕΙΟΙ είμαστε οι άφοβοι ηδονιστές που δεν υποτασσόμαστε σε καμία “αρχή” και καμία “ιδέα” και δεν θυσιάζουμε για κανέναν την μοναδική και ανεπανάληπτή μας ύπαρξη. Είμαστε όμως ικανοί να πολεμήσουμε για την Ελευθερία και να προσφέρουμε αμέριστη βοήθεια στους ειλικρινείς φίλους μας.(από την ιστοσελίδα του εκδότη)

  2. ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ – Η ΑΛΗΘΙΝΗ ΟΨΗ ΤΟΥ ΑΡΧΑΙΟΥ ΚΟΣΜΟΥ*
    Η πρώτη και πληρέστερη έως σήμερα ελληνική μελέτη για την Επικούρεια Φιλοσοφία από τον μεγάλο πανεπιστημιακό καθηγητή Χαράλαμπο Θεοδωρίδη.
    Αρ. Σελίδων: 416
    Συγγραφέας: Καθηγητής Χ.ΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ
    ΕΚΔΟΣΕΙΣ : ΕΣΤΙΑ
    (πρώτη έκδοση “ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΤΟΥ ΚΗΠΟΥ”, 1954)

    O XAPAΛAMΠOΣ ΘEOΔΩPIΔHΣ γεννήθηκε το 1883 στην Kαισάρια της Kαππαδοκίας και πέθανε στην Aθήνα το 1958. Φιλόσοφος και καθηγητής του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, φοίτησε στη Mεγάλη του Γένους Σχολή, στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Aθηνών και στα Πανεπιστήμια της Λειψίας και του Mονάχου. Στενός συνεργάτης των πρωτεργατών του «Eκπαιδευτικού Oμίλου», επηρεάστηκε έντονα από το πνεύμα του διαλεκτικού υλισμού. Ήταν από τους πρωτοπόρους στη χρησιμοποίηση δημοτικής σε επιστημονικά συγγράμματα..(από την ιστοσελίδα του εκδότη)

  3. Η ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΗΣ ΗΔΟΝΗΣ ΣΤΟΝ ΕΠΙΚΟΥΡΟ* (δεν κυκλοφορεί Νέα έκδοση του SCHMIDT έτος 2010, βλέπε παρακάτω)
    Ενδιαφέρουσα παρουσίαση της επικούρειας φιλοσοφίας. Είναι το πρώτο βιβλίο που κυκλοφόρησε στην Ελλάδα της σύγχρονης εποχής σχετικά με την επικούρεια φιλοσοφία εν έτη 1926(βλ. κατάλογο Εθνικής Βιβλιοθήκης).
    Αρ. Σελίδων: 101
    Συγγραφέας: SCHMIDT

    Mετάφραση : Δ. ΚΩΣΤΕΛΑΝΟΣ
    ΕΚΔΟΣΕΙΣ : ΓΛΑΡΟΣ
    (1982), ΓΑΝΙΑΡΗΣ (1926),σε μετάφραση του ΑΝΔΡΕΑΣ Γ. ΔΑΛΕΖΙΟΥ

    Ξεκίνημα και αντικειμενικός σκοπός της ανθρώπινης ευτυχίας είναι η ηδονή, δηλαδη η απελευθέρωση της ψυχής και του σώματος από κάθε πόνο. Αυτό ακριβώς είναι το άλφα και το ωμέγα της επικούρειας φιλοσοφίας. Ολόκληρη η διδασκαλία του Έλληνα φιλόσοφου έχει μοναδικό σκοπό, να προσφέρει στον άνθρωπο, με τη μελέτη του φυσικού και ψυχικού κόσμου, τα μέσα για να φτάσει στο υπέρτατο αυτό αγαθό. Ο Επίκουρος υπόσχεται στους μαθητές του πως αν μπορέσουν να κατανοήσουν απόλυτα τις φιλοσοφικές αρχές του θα ζήσουν ανάμεσα στους άλλους ανθρώπους σας Θεοί. Ερρίκος Σμιθ (Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)

  4. ΕΠΙΚΟΥΡΟΥ: Η ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΗΣ ΧΑΡΑΣ ΤΗΣ ΖΩΗΣ
    Αρ. Σελίδων:
    Συγγραφέας:
    ΧΑΪΝΡΙΧ ΣΜΙΤ
    Mετάφραση :
    Μάριος Βερέττας
    ΕΚΔΟΣΕΙΣ : ΒΕΡΕΤΤΑ – www.verettas.gr

    Tούτο το βιβλίο αποτελεί ορόσημο για τους μελετητές της αρχαίας ελληνικής φιλοσοφίας και ειδικά της επικούρειας φιλοσοφίας. Κι αυτό επειδή είναι το πρώτο βιβλίο εισαγωγής στην επικούρεια σκέψη που κυκλοφόρησε στα ελληνικά, κατά το 1926.
    Η συγγραφή του βέβαια υποδεικνύει ότι στη δημοκρατική (ακόμη) Γερμανία του μεσοπολέμου ανθούσε η διδασκαλία της αρχαίας ελληνικής φιλοσοφίας, του ιωνικού υλισμού και της επικούρειας φιλοσοφίας, κι εκεί την διδάχθηκαν επιφανείς Έλληνες λόγιοι, όπως ο Ανδρέας Δαλέζιος, ο Χαράλαμπος Θεοδωρίδης και πολλοί άλλοι.
    Ο Χάινριχ Σμιτ υπήρξε ένας ένας εξαίρετος βιολόγος κι ένας λαμπρός φιλόλογος. Το 1916 έγινε διευθυντής του βιολογικού αρχείου Χέκελ και το 1919 ανέλαβε την έδρα βιολογίας στον πανεπιστήμιο της Ιένας. Διώχθηκε από τους ναζιστές και πέθανε το 1935 αφήνοντας πίσω του ένα τεράστιο συγγραφικό έργο.

    Άρχισε να γράφει το βιβλίο του για τον Επίκουρο από το 1912 αλλά ο πρώτος παγκόσμιος πόλεμος τον ανάγκασε να το δημοσιεύσει το 1921. Πέντε χρόνια αργότερα ο Ανδρέας Δαλέζιος το μετέφρασε και το εξέδωσε στην Ελλάδα.
    Η νέα δημοσίευση από τις Εκδόσεις ΒΕΡΕΤΤΑ προσφέρει μια καινούργια μετάφραση εμπλουτισμένη από ένα πλήθος επεξηγηματικών σημειώσεων προκειμένου να επιτρέψει στους μελετητές και φίλους της αρχαίας ελληνικής φιλοσοφίας να απολαύσουν σε βάθος το πρωτοπόρο αυτό εγχειρίδιο της φιλοσοφίας της χαράς της ζωής.

  5. ΤΟ ΠΙΣΤΕΥΩ ΤΟΥ ΕΠΙΚΟΥΡΟΥ* (ΤΟ ΠΙΣΤΕΒΩ ΤΟΥ ΕΠΙΚΟΥΡΟΥ)
    Ενδιαφέρουσα μελέτη για την επικούρεια φιλοσοφία, η οποία παραθέτει αρχαία αποσπάσματα και παρουσίαζει απόψεις του Επίκουρου με τον Αριστοτέλη και τον Σωκράτη. Η απόδοση στα σύγχρονα ελληνικά έχει γίνει με την χρήση μιας ιδιαίτερα απλουστευμένης γραμματικής που κάνει εντύπωση στον αναγνώστη.
    Αρ. Σελίδων: 184
    Συγγραφέας: B. FARRINGTON
    Mετάφραση : ΠΟΛΥΚΑΡΠΟΣ ΠΟΛΥΚΑΡΠΟΥ
    ΕΚΔΟΣΕΙΣ : ΚΑΛΒΟΣ
    (1979)

    Ο Επίκουρος επηρέασε τη ζωή και τη σκέψη όχι μόνον των Ελλήνων και Ρωμαίων, παρά κάθε λαού που ήρθε σε επαφή με τον πολιτισμό τους ή έπεσε υπό την κυριαρχία τους. Το κίνημα που διαμόρφωσε ο Επίκουρος διατηρήθηκε οργανωμένο, για επτακόσια χρόνια: χοντρικά από το 300π.χ. ώς το 400μ.χ. Ο καθηγητής Φάρινγκτον τοποθετεί τον αγώνα του Επίκουρου για την ευτυχία του ανθρώπου στα ιστορικά πλαίσια και θεωρεί την πνευματική του προσπάθεια ως νέο στάδιο της ελληνικής επιστημονικής σκέψης, ιδιαίτερα του ατομισμού του Δημόκριτου και της βιολογίας του Αριστοτέλη σε διασταύρωση με την ηθική φιλοσοφία του Σωκράτη. (Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)
    ΣΗΜ.:Για την απόδοση στην σύγχρονη ελληνική εφαρμόζονται ιδιαίτεροι κανόνες απλοποίησης στη γραφή.

  6. Ο ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΘΕΟΙ ΤΟΥ*
    Μελέτη που αποκαθιστά την θέση “περί Θεών” του Επίκουρου.
    Αρ. Σελίδων: 156
    Συγγραφέας: A.J. FESTUGIERE
    Mετάφραση : ΡΟΖΙΝΑ ΜΠΕΡΚΝΕΡ
    ΕΚΔΟΣΕΙΣ : ΘΥΡΑΘΕΝ


    Ποιά θα μπορούσε να είναι η θρησκευτικότητα ενός φιλοσόφου που κατηγορήθηκε από τους πάντες ως υλιστής “άθεος” και “ηδονιστής”; Η θέση του Επίκουρου, “ο Θεός δεν έχει προβλήματα ούτε σε άλλους προκαλεί, κι έτσι ούτε οργίζεται με κανέναν ούτε χαρίζεται σε κανέναν, όλα αυτά είναι γνωρίσματα αδύναμου όντος”, συνιστά αθεΐα; Αποτελεί αντίφαση το να πιστεύει κανείς στην ύπαρξη του Θεού και συγχρόνως να τον αποκλειει από τις ανθρώπινες υποθέσεις; Το βιβλίο φωτίζει πολλές πλευρές της Ελληνικής ιστορίας και θρησκείας και εξετάζει νηφάλια τις θέσεις της επικούρειας φιλοσοφίας απέναντι στο θρησκευτικό φαινόμενο.(Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)
  7. Ο ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ ΤΟΝ 21ο ΑΙΩΝΑ*
    Μελέτη που παρουσιάζει την ισχύ της επικούρειας φιλοσοφίας στην σύγχρονη εποχή.
    Αρ. Σελίδων: 221
    Συγγραφέας: E. ANDERSON
    Mετάφραση : ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
    ΕΚΔΟΣΕΙΣ : ΘΥΡΑΘΕΝ

    Η ουσία του εγχειρήματός μου δεν είναι διαφορετική από εκείνη του Λουκρήτιου, που χρησιμοποίησε τους λατινικούς στίχους του για να καταστήσει τις περίεργες εκείνες και βαθιές συλλήψεις του ελληνικού πνεύματος κατανοητές και χρήσιμες σε πάμπολλους συμπατριώτες του. Σκοπός των δοκιμίων αυτών είναι η μεταλαμπάδευση του πνεύματος του Επίκουρου στον 21ο αιώνα.Οι αποκαλύψεις του Επίκουρου στάθηκαν ένα ιδεολογικό ανάχωμα ενάντια στις πολυάριθμες και ανησυχητικές αντιλήψεις που προπαγάνδιζαν από κοινού κάθε λογής ηθικολόγοι, θεολόγοι, «προφήτες», αστρολόγοι και άλλοι αγύρτες, που αντλούσαν οφέλη από την εκμετάλλευση της άγνοιας και του φόβου. Ενάντια σ όλους αυτούς εκστράτευσαν σαν πύρινη θύελλα οι Επικούρειοι στον Μεσογειακό κόσμο, μοιράζοντας σοφία και παρηγοριά, οργανωμένοι σε φιλοσοφικές σχολές -μια παράδοση που είχε αρχίσει με τον Επίκουρο και συνεχίστηκε αδιάλειπτα επί έξι αιώνες. Μόνο με την έλευση του Μεσαίωνα το κίνημα του επικουρισμού οδηγήθηκε τελικά στο περιθώριο και έπαψε να υπάρχει.Αλλά η κληρονομιά του Επίκουρου δεν έμελλε να αφανιστεί για πάντα…ERIC ANDERSON (Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)

  8. ΑΤΟΜΑ, ΗΔΟΝΗ, ΑΡΕΤΗ*
    Παρουσίαση της επικούρειας φιλοσοφίας και σύνδεσή της με την σύγχρονη εποχή.
    Αρ. Σελίδων: 221
    Συγγραφέας: KOEN
    Mετάφραση : ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ
    ΕΚΔΟΣΕΙΣ : ΘΥΡΑΘΕΝ

    «Ο καθηγητής Κοέν έχει γράψει ένα βιβλίο τεκμηριωμένο από κάθε άποψη και εξαιρετικά πρωτότυπο, ένα βιβλίο το οποίο εύστοχα συνδυάζει την πιστή απόδοση της διδασκαλίας του Επίκουρου με τα σημερινά μας ενδιαφέροντα. Ένα έργο διαυγές και γοητευτικό.» Κορνήλιος Καστοριάδης
    «Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον έργο του Α. Κοέν, ο Επίκουρος δεν είναι ένα νεκρό σώμα προσεκτικά προετοιμασμένο για μάθημα ανατομίας, αλλά ολοζώντανος και επίκαιρος.Όσοι αναζητούν ένα βοήθημα-σύντροφο, και όχι μια ακαδημαϊκή μούμια, θα απολαύσουν την ανάγνωσή του.» Άγκνες Χέλλερ, καθηγήτρια φιλοσοφίας
    (Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)

  9. ΔΙΑΦΟΡΑ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΙΤΕΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΥΡΕΙΑΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ*
    Η Διδακτορική διατριβή του νεαρού Κάρολου Μαρξ.
    Αρ. Σελίδων: 295
    Συγγραφέας: ΚΑΡΛ ΜΑΡΞ
    Mετάφραση : ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΟΝΔΥΛΗΣ
    ΕΚΔΟΣΕΙΣ : ΓΝΩΣΗ
    (1983)

    Κατά τον 19ο αιώνα, η φιλοσοφία του Επίκουρου εντυπωσίασε τον Κάρολο Μαρξ(1818-1883), ο οποίος το 1841(σε ηλικία 23 ετών) έγραψε διατριβή υπό τον τίτλο: «Διαφορά μεταξύ, της φυσικής φιλοσοφίας του Δημοκρίτου και του Επικούρου», την οποία υπέβαλε στην Φιλοσοφική Σχολή τού Πανεπιστημίου της Ιέννας στη Γερμανία και με αυτήν έλαβε τον τίτλο του διδάκτορα. Αργότερα όμως, ο Μαρξ ασπάστηκε τις στωικές ιδέες του Χέγκελ για το “Πνεύμα της (προδιαγεγραμμένης) Ιστορίας”. (Από τη Βικιπαίδεια)

  10. Ο ΜΑΡΞ ΤΗΣ ΕΞΕΓΕΡΣΗΣ ΣΤΟΝ ΚΗΠΟ ΤΟΥ ΕΠΙΚΟΥΡΟΥ*
    Φιλοσοφικό δοκίμιο κριτικής προσέγγισης της διδακτορικής διατριβής του Καρλ Μαρξ
    Αρ. Σελίδων: 168
    Συγγραφέας: ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ Α.ΧΡΥΣΗΣ
    ΕΚΔΟΣΕΙΣ : ΓΚΟΒΟΣΤΗΣ
    (2003)

    Σε αυτό το φιλοσοφικό δοκίμιο, μέσα από μια κριτική προσέγγιση της διδακτορικής διατριβής του Καρλ Μαρξ για τη Διαφορά της δημοκρίτειας και επικούρειας φυσικής φιλοσοφίας, αναδεικνύεται μια για αρκετούς άγνωστη και για άλλους υποτιμημένη πτυχή της μαρξικής θεωρίας για την επανάσταση και την ελευθερία. Αντιμετωπίζοντας το νεανικό μαρξικό κείμενο ως κείμενο καμπής, μάχης και αυτοσυνειδησίας, αλλά και ως πεδίο συνάντησης ρομαντικών και διαφωτιστικών μοτίβων, ο συγγραφέας επιδιώκει να μας φέρει κοντά σε έναν Μαρξ στοχαστή της εξέγερσης και του αυτοσχεδιασμού, για τον οποίο η ελευθερία δεν είναι το μελλοντικό βασίλειο που εγγυάται δήθεν ένας βαθύτερος νόμος της Ιστορίας, αλλά το μεσοδιάστημα ανάμεσα στη δουλεία του χθες και ενδεχομένως σε εκείνη του αύριο.(Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)

  11. ΣΤΟΝ ΚΗΠΟ ΤΟΥ ΕΠΙΚΟΥΡΟΥ*
    Μελέτη ψυχολογίας του γνωστού YALOM που βασίζεται στις απόψεις του Επίκουρου “περί θανάτου”.
    Αρ. Σελίδων: 295
    Συγγραφέας: IR. D. YALOM
    Mετάφραση : ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΑΝΔΡΙΤΣΑΝΟΥ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΖΕΡΒΑΣ
    ΕΚΔΟΣΕΙΣ : ΑΓΡΑ

    Γραμμένο με τον μοναδικό τρόπο του Ίρβιν Γιάλομ, το βιβλίο “Στον κήπο του Επίκουρου” συμπυκνώνει το έργο και την προσωπική εμπειρία μιας ολόκληρης ζωής σε μια βαθύτατα ενθαρρυντική προσέγγιση στο οικουμενικό ζήτημα της θνητότητας. Ο Γιάλομ δείχνει ότι στον πυρήνα του άγχους μας βρίσκεται συχνά ο φόβος του θανάτου. Στη συνειδητοποίηση αυτή οδηγεί πολλές φορές μια «αφυπνιστική εμπειρία» -ένα όνειρο, μια αρρώστια, μια τραυματική εμπειρία ή το γεγονός ότι γερνάμε.[…](Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)

  12. Ο ΕΠΙΚΟΥΡΙΣΜΟΣ*
    Μελέτη για την επικούρεια φιλοσοφία.Η Ελληνική σκέψη και ο Επίκουρος – η επικούρεια φιλοσοφία, το κανονικόν, η φυσική, η ηδονή – επικούρεια σοφία και σύγχρονος κόσμος.
    Αρ. Σελίδων: 131
    Συγγραφέας: JEAN BRUN
    Mετάφραση : ΑΡΧΙΜΗΔΗΣ ΠΟΛΕΜΗΣ
    ΕΚΔΟΣΕΙΣ : Ι.Ν. ΖΑΧΑΡΟΠΟΥΛΟΣ
    (1964), ΔΙΑΔΑΛΟΣ- ΖΑΧΑΡΟΠΟΥΛΟΣ(2008)
  13. ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ, Ομοιότητες και διαφορές*
    Συγκριτική μελέτη για τις φιλοσοφικές θέσεις του Επίκουρου και του Αριστοτέλη.
    Αρ. Σελίδων: 182
    Συγγραφέας: ΚΩΝ/ΝΟΣ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΑΚΗΣ
    ΕΚΔΟΣΕΙΣ : ΓΕΩΡΓΙΑΔΗ
    (2008)

    Ποιος ο σκοπός της ζωής του ανθρώπου; Πως επιτυγχάνουμε την ευδαιμονία; Οι σωματικές ηδονές είναι κατακριτέες; Υπάρχει απόλυτη έννοια της δικαιοσύνης; Ο Αριστοτέλης (384-322 π.Χ.) και ο Επίκουρος (341-270 π.Χ.), ο καθένας από την σκοπιά του, δίνουν συγκεκριμένες απαντήσεις στα ανωτέρω ερωτήματα και αναπτύσσουν τις απόψεις τους για τα θέματα τα οποία πάντα απασχολούσαν τον άνθρωπο. Η ψυχή είναι άυλη και ένα τμήμα αυτής αθάνατο. Η ψυχή είναι κάτι το υλικό και θνητή. Ο θάνατος είναι το χειρότερο κακό, το οποίο μπορεί να συμβεί στον άνθρωπο. Ο θάνατος είναι κάτι που δεν αφορά στον άνθρωπο και δεν πρέπει να λυπούμεθα για την προσέλευσή του. Ο Θεός δημιούργησε και συντηρεί τον κόσμο. Ο Θεός δεν ασχολείται με τα ανθρώπινα πράγματα και ο κόσμος εξελίχθηκε σταδιακά με συνεχείς ανακατατάξεις των ατόμων. Οι δύο φιλόσοφοι σε άλλα συμφωνούν και σε άλλα διαφωνούν. Ο αναγνώστης μπορεί να παρακολουθήση τις σκέψεις τους, τεκμηριωμένες με εκατοντάδες παραπομπών στις αρχαίες πηγές, και ασφαλώς θα ωφεληθή από την επαφή του με τους δύο αυτούς γίγαντες του ελληνικού πνεύματος. (Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)

  14. Η επικούρεια φιλοσοφία και η παρερμηνεία της.
    Μελέτη για την επικούρεια φιλοσοφία.
    Αρ. Σελίδων: 107
    Συγγραφέας:
    Μίρκα Κακαδέλλη
    ΕΚΔΟΣΕΙΣ :
    Futura(2009)



ΓΕΝΙΚΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ

  1. ΣΤΩΙΚΟΙ, ΕΠΙΚΟΥΡΕΙΟΙ, ΣΚΕΠΤΙΚΟΙ*
    Αρ. Σελίδων: 245
    Συγγραφέας: R.W. SHARPLES
    Mετάφραση : ΜΑΡΙΝΑ ΛΥΠΟΥΡΛΗ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΒΡΑΜΙΔΗΣ
    ΕΚΔΟΣΕΙΣ : ΘΥΡΑΘΕΝ

    Τα τελευταία χρόνια, οι ελληνιστικές φιλοσοφίες, για πρώτη φορά μετά από 17 αιώνες, έπαψαν πλέον να αποτελούν αποκλειστικά ακαδημαϊκή ενασχόληση και αρχίζουν να ξανακερδίζουν έδαφος, διεκδικώντας το ρόλο που κατείχαν άλλοτε, στην εποχή της ελεύθερης άνθισής τους: εκείνου της ζωντανής δύναμης που συμφιλιώνει τη φιλοσοφία με την καθημερινή ζωή και καθοδηγεί τους ανθρώπους στην αναζήτηση της αρετής και της προσωπικής ευτυχίας.
    Σημαντική προϋπόθεση για την εξέλιξη αυτή, υπήρξε το σοβαρό επιστημονικό έργο που έχει παραχθεί τις δύο τελευταίες δεκαετίες του 20ού αιώνα από έναν εντυπωσιακό αριθμό Ευρωπαίων και Αμερικανών ελληνιστών και φιλοσόφων, μέσα από το οποίο αποκαθίσταται το κύρος των ελληνιστικών φιλοσοφιών και αναγνωρίζεται η διαχρονική αξία τους, ύστερα από αιώνες άγνοιας, παραποίησης -ακόμα και διασυρμού τους. (Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)
    .

  2. Η ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ:ΣΤΩΙΚΟΙ, ΕΠΙΚΟΥΡΕΙΟΙ, ΣΚΕΠΤΙΚΟΙ*
    Αρ. Σελίδων: 442
    Συγγραφέας: A.A. LONG
    Mετάφραση : ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ, ΜΥΡΤΩ ΔΡΑΓΩΝΑ-ΜΟΝΑΧΟΥ
    ΕΚΔΟΣΕΙΣ : ΜΟΡΦΩΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΕΘΝΙΚΗΣ ΤΡΑΠΕΖΗΣ
    (1987)

    Ελληνιστικός είναι ο ελληνικός και, αργότερα, ελληνορωμαϊκός πολιτισμός την περίοδο που αρχίζει με το θάνατο του Μεγάλου Αλεξάνδρου (323 π.χ.) και τελειώνει, συμβατικά, με την ήττα του Μάρκου Αντωνίου από τον Οκταβιανό στη ναυμαχία του Ακτίου, το 31 π.χ. Στη διάρκεια των τριών αυτών αιώνων την κεντρική θέση στην φιλοσοφία δεν την κατείχε ο Πλατωνισμός, αλλά ο Στωικισμός, ο Σκεπτικισμός και ο Επικουρισμός, φιλοσοφικά συστήματα που αναπτύχθηκαν όλα μετά τον Αριστοτέλη… (Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)
    .

  3. Η ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ*
    ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ – ΚΥΝΙΚΟΙ – ΣΤΩΙΚΟΙ – ΜΑΡΚΟΣ ΑΥΡΗΛΙΟΣ – ΕΠΙΚΤΗΤΟΣ – ΠΛΟΥΤΑΡΧΟΣ κλπ
    Αρ. Σελίδων: 418
    Συγγραφέας: SIR RICHARD LIVINGSTONE
    Mετάφραση : ΧΡΥΣΑ ΤΣΑΛΙΚΙΔΟΥ
    Mετάφραση αρχαίων κειμένων: ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΒΡΑΜΙΔΗΣ
    Φιλολογική επιμέλεια: ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΑΟΥΚΗ
    ΕΚΔΟΣΕΙΣ : ΘΥΡΑΘΕΝ
    (2001)

    Με την Αποστολή της Ελλάδας, ο ελληνιστής Λίβινγκστον, πρύτανης του Πανεπιστημίου του Μπέλφαστ όταν εξέδωσε αυτό το έργο, φώτισε μια μεγάλη ιστορική περίοδο: τους ανθρώπους της, τις ιδέες και τα οράματά τους, τις επιλογές και τα ενδιαφέροντά τους, τα έργα που μας άφησαν, την καθημερινή τους ζωή. Στόχος του είναι να αποκαταστήσει την αληθινή εικόνα του ελληνορωμαϊκού κόσμου στα μάτια του σύγχρονου αναγνώστη, μακριά από προκαταλήψεις, ιδεοληψίες και ιστορικές αγκυλώσεις. Με χαρακτηριστική σεμνότητα και χαμηλούς τόνους, ο Λίβινγκστον έχει επιφυλάξει για τον εαυτό του το ρόλο του διακριτικού οικοδεσπότη: δίνει τον πρώτο λόγο στους ίδιους τους αρχαίους συγγραφείς που εξέφρασαν το πνεύμα της εποχής τους, ενώ ο ίδιος αυτοπεριορίζεται σε ολιγόλογα σχόλια, αφήνοντας έτσι ευρύτατα περιθώρια στον αναγνώστη, να διαμορφώσει ανεπηρέαστος δικές του απόψεις. Το μεράκι και η λογιοσύνη του LIVINGSTONE δημιούργησαν αυτή τη μοναδική στο είδος της ανθολογία, μέσα από την οποία αναδύεται ένας κόσμος τόσο μακρινός κι όμως τόσο όμοιος με τον δικό μας. (Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)
    .

  4. ΣΤΟΝ ΚΗΠΟ
    Αρ. Σελίδων: 501
    Συγγραφέας: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΤΑΜΙΑΝΟΣ
    ΕΚΔΟΣΕΙΣ : ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗ (1996)

    Απο τον Αντιφώντα και τον Επίκουρο -στην εύφορη σχολή και την ευφορική διδασκαλία του οποίου παραπέμπει ευθέως ο τίτλος του βιβλίου- ως τις μέρες μας. Ενιδαμέσως, ιστορικές αναδιφήσεις και αναφορές στη διαδικαστική πορεία του δυτικού πολιτισμού. Η έμφαση ωστόσο παραμένει στις μέρες μας. Στο πρώτο κιόλας μέρος φροντίζουμε να περιφράξουμε το χώρο μας. Η απολαυστική ζωή δεν μπορεί να είναι ξέφραγο αμπέλι και σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να ισχύσει το “μπάτε, σκύλοι, αλέστε κι αλεστικά μη δώστε”. Στο δεύτερο μέρος μιλάμε για τα πράγματα και θάματα που συμβαίνουν γύρω μας στους κατεξοχήν δημοκρατικούς καιρούς μας. Μας ενδιαφέρει κυρίως εδώ να δείξουμε ότι, πέρα από τις οποιεσδήποτε δυσκολίες ή και τα “παρατράγουδα” που συνόδευσαν το εγχείρημα, στον αιώνα μας άρχισε επιτέλους να γίνεται, προς όφελος βέβαια των “πολλών”, η επιβεβλημένη ανακατανομή της απολαυστικής εμπειρίας και του δικαιώματος στη γνώση. Ναι, αξιωθήκαμε τελικά να χαιρόμαστε, πρωτίστως, την ιδιωτική μας ζωή, μπορεί όμως αυτό να γίνει χωρίς να συνεννοούμαστε και να συνάπτουμε προνοητικά συμβατικές σχέσεις με τους άλλους; Στο ερώτημα απαντούν τα κείμενα του τρίτου μέρους, στο οποίο η ηθική εξισώνεται με την καλότροπη συμπεριφορά. Ενας ή πολλοί; Μαζί ή χώρια; Με ή χωρίς κεντρικό έλεγχο; Τα διλήμματα ίσως λύνονται αν εμπιστευθούμε τη συνεξελικτική διαδικασία που καταργεί τα παιχνίδια μηδενικού αθροίσματος. Στον κήπο λοιπόν! Εναν κήπο απλό, με σάλβια και άλλα μυριστικά, στο κέντρο της πόλης, στο κέντρο της ζωής, που προετοιμάζει και ασκεί το πνεύμα στην ευτυχία των καθημερινών πραγμάτων, στη μαγεία των χειροπιαστών συγκινήσεων, χωρίς τύψεις και παλαιοηθικολογικές αναστολές. Παρά το πολυσύχναστο του χώρου παρακαλούμε φυλάξτε μια μικρή θέση και για μας! ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ


ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ

  1. Ο ΔΑΣΚΑΛΟΣ ΜΟΥ Ο ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ – ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ
    Αρ. Σελίδων: 186
    Συγγραφέας: MAX RADIN
    Mετάφραση : ΧΡΥΣΑ ΤΣΑΛΙΚΙΔΟΥ
    ΕΚΔΟΣΕΙΣ : ΘΥΡΑΘΕΝ

    Η δημοκρατία αυτοκτονεί. Μέσα από τη διαμάχη των πρωταγωνιστών της, το κλίμα διαφθοράς και τρόμου, τις δολοφονίες και λεηλασίες, ανατέλλει το άστρο του νεαρού Αύγουστου, του πρώτου αυτοκράτορα της Δύσης.Ο γέρος Επίκουρος φιλόσοφος, τραπεζίτης και εκδότης βιβλίων Τίτος Αττικός, ξέροντας ότι σε λίγες μέρες θα πεθάνει, αναπολεί με ηρεμία τα συγκλονιστικά εκείνα γεγονότα που καθόρισαν το μέλλον του δυτικού κόσμου. Θυμάται τους φίλους του που βρήκαν τον θάνατο, κρίνει πρόσωπα, ιδέες, συμπεριφορές.Μα πάνω απ όλα, κρίνει τη στάση που κράτησε ο ίδιος.Ήταν δημοκράτης στα νιάτα του. Τώρα προσπαθεί να καταλάβει τα γυρίσματα της ιστορίας, τις μεταστροφές συνειδήσεων, τον τρόπο που σκέφτονται οι άλλοι.Και κυρίως, το αν ο ίδιος στάθηκε συνεπής με την Επικούρεια Φιλοσοφία που ενστερνίστηκε νέος, όταν σπούδαζε στον Κήπο της Αθήνας.(Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)
    .

  2. ΜΑΡΙΟΣ Ο ΕΠΙΚΟΥΡΕΙΟΣ – ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑΤΙΚΗ ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ*
    Αρ. Σελίδων: 506
    Συγγραφέας: WALTER PATER
    Mετάφραση : ΓΙΩΡΓΟΣ ΒΑΡΣΟΣ
    ΕΚΔΟΣΕΙΣ : ΠΑΤΑΚΗ-ΝΑΥΤΙΛΟΣ, ΑΝΑΓΝΩΣΜΑΤΑ

    Ο Μάριος ο επικούρειος θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί μυθιστορηματική βιογραφία. Ιστορεί το βίο ενός προσώπου το οποίο, δίχως να είναι κατ ανάγκην ιστορικά υπαρκτό, τοποθετείται με φιλολογική ακρίβεια στη Ρώμη του 2ου μ.Χ. αιώνα. Η αφήγηση επικεντρώνεται στα αιθήματα και στις ιδέες του Μάριου ακολουθώντας την ενηλικίωση και εξέλιξή του σε χώρους και καταστάσεις όπου βρίσκουν το έδαφός τους τάσεις στοχασμού και ευαισθησίας, όπως εκείνες της επικούρειας και στωικής φιλοσοφίας αλλά και του αναφαινόμενου Χριστιανισμού. Η πνευματική πορεία του ήρωα στο πλαίσιο αυτό συνιστά το κύριο στοιχείο πλοκής του μυθιστορήματος -πλοκής στην οποία ο αφηγητής συνυφαίνει φιλοσοφικά και λογοτεχνικά κείμενα ποικίλων παραδόσεων της ελληνικής και λατινικής γλώσσας αλλά και των νεώτερων χρόνων. Εδώ βρίσκεται και το ιδιαίτερο ενδιαφέρον του εγχειρήματος: πώς ο συγκερασμός γεγονότων, κειμένων και γλωσσών σχηματίζει τη μορφή ενός οικείου μας ανθρώπινου προσώπου.(Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)