24grammata.com/ θέατρο
«από πατέρα σε σύζυγο… κανόνες, πιστεύω, νόμοι αλλονών…»
Νορβηγία 1879: Ο Χένρικ Ίψεν, κατακτά μια θέση ανάμεσα στους σημαντικότερους θεατρικούς συγγραφείς παρουσιάζοντας το «Κουκλόσπιτο». Εκεί γεννιέται η Νόρα, το κεντρικό πρόσωπο του έργου, που γρήγορα θα μεταμορφωθεί σε έναν από τους κυρίαρχους και πιο πολυσυζητημένους γυναικείους ρόλους που θα αναδείξει το θεατρικό σανίδι. Έργο ριζοσπαστικό, φεμινιστικό και επαναστατικό μέσα από το πέρασμα του χρόνου θα ξεπεράσει τόσο την εποχή του όσο και τα γεωγραφικά σύνορα. Ο Ίψεν προκαλεί την αντίδραση της κοινωνίας του 19ου αιώνα εισβάλλοντας απρόσκλητος στο πατριαρχικό σπιτικό της Οικογένειας Χέλμερ, δίνοντας φωνή και θέση στο γυναικείο φύλλο.
«Ένα μόνο ξέρω, πρέπει πρώτα να καταστρέψω για να φτιάξω μετά…»
Αθήνα 2011: Το θέατρο Τόπος Αλλού υποδέχεται τη Νόρα, ύστερα από πρόσκληση του σκηνοθέτη Νίκου Καμψή στο νέο της σπίτι… «η Νόρα μετά». Μέσα από ένα παιχνίδι, και χρησιμοποιώντας τη μέθοδο του θεάτρου μέσα στο θέατρο, η Νόρα μας προϊδεάζει για το έργο που θα παρακολουθήσουμε. Με την μπρεχτική αυτή εισαγωγή μας ενημερώνει για το ταξίδι και τον αγώνα της προς την ελευθερία.
Η Νόρα του 21ου αιώνα δεν έχει ηλικία και φύλο. Είναι ένα άτομο εγκλωβισμένο σε κοινωνικές συμβάσεις, προς αναζήτηση του εγώ του. Εισέρχεται και εξέρχεται από το θεατρικό παιχνίδι κρατώντας την ανάλογη απόσταση, όταν αυτή απαιτείται. Μέσα από τη θέση της ηρωίδας, αλλά και του παρατηρητή ταυτόχρονα, μπορεί να βιώσει, να παρατηρήσει και κατά προέκταση να αλλάξει. Η απόσταση αυτή δημιουργείται μέσα από παραβίαση των θεατρικών συμβάσεων, ή καλύτερα ψευδαισθήσεων. Οι ηθοποιοί αλλάζουν κοστούμια επί σκηνής. Το σκηνικό δημιουργείται εν ώρα παράστασης. Παλιές κούκλες μέσα σε γυάλες συμβολίζουν τα παιδιά. Μικρές μακέτες σκηνικών στοιβάζονται η μία πάνω στην άλλη. Τρεις γιγάντιες κούκλες ξεπηδούν ως δια μαγείας μέσα από το σκηνικό. Οι σκηνογραφικές επιλογές -αξιέπαινες, ευρηματικές και άκρως πρακτικές- εξυπηρετούν και αναδεικνύουν το σκηνοθετικό στόχο.
Η Νόρα παγιδευμένη ανάμεσα στις ανδρικές φιγούρες που συνθέτουν το κελί της, αγωνίζεται να δώσει σάρκα στα μαρμαρωμένα της πόδια και να βρει τη δύναμη να δραπετεύσει από τα καρφωμένα στο πάτωμα παπούτσια της. Εχθρός της η τράπεζα, το σύστημα, ο εκβιασμός, η υπόληψη. Ή μήπως η αγάπη της για τον σύζυγό της, Τόρβαλντ; Αυτός με τη σειρά του παρασυρμένος από το υπερεγώ του γίνεται θύμα και σύμβολο της κοινωνίας των αντρών. Στο ρόλο της Νόρας, η Μάρλεν Σαίτη, ακροβατεί ανάμεσα στην αθωότητα και τον παραλογισμό του εγκλωβισμού. Αφηγείται, πρωταγωνιστεί και περιμένει μαζί με μας να ανακαλύψουμε το φινάλε. Ο Νίκος Αλεξίου και ο Πολύκαρπος Πολυκάρπου, στους ρόλους του Τόρβαλντ και του γιατρού Ράνκ, για μια ακόμα φορά αποδεικνύουν το ταλέντο τους με τις δυναμικές τους ερμηνείες.
Μια γυναίκα θυσιάζεται για τη ζωή του άντρα της ενώ αυτός την θυσιάζει στο βωμό της ηθικής και της υπόληψής του. Ποιος ορίζει το σωστό; Εμείς, οι γύρω μας, η θρησκεία ή τα χρέη μας; Τελικά η Νόρα αυτή τη φορά θα κλείσει την πόρτα πίσω της;
Μτφρ. και δραματουργική επιμ.: Νίκος Καμτσής – Έρικ Λάρσον,
Σκηνοθ.: Νίκος Καμτσής,
σκην.: Νίκος Καμτσής – Μίκα Πανάγου,
Κοστ.: Μίκα Πανάγου, μους.: Χρήστος Ξενάκης,
κούκλες – ομοιώματα – ειδικές κατασκευές: Djordje Petrovic, κιν.-χορογρ.: Ναταλία Στυλιανού. /
Παίζουν: Μαρλέν Σαΐτη, Νίκος Αλεξίου, Πολύκαρπος Πολυκάρπου, Γιώργος Κροντήρης, Γεωργία Μαυρογεώργη / 100΄ /
Πε – Σα: 21:00, Κυ: 19:30 / Κεφαλληνίας 17 & Κυκλάδων, Αθήνα, 210 – 8656004, 8624392 / http://www.topos-allou.gr/