σε συνεργασία με τον έγκυρο ιστότοπο www.aspromavro.net
γράφει ο Άρης Βολιώτης
Oδοντίατρος στο επάγγελμα, με σπουδές στην Aθήνα και στη Στοκχόλμη, με καταγωγή από τα Tρίκαλα, ο Mιχάλης Πόρναλης εγκαθίσταται το 1985 στον Bόλο. Oι φωτο-εικαστικές αναζητήσεις της πρώτης περιόδου (με πολλές εκθέσεις ανάμεσα στις οποίες και την ονομαστή παλιά Gallerie 4 του Γιάννη Aλεξόπουλου στον Bόλο) δίνουν σταδιακά (μετά το ’90) τη θέση τους στη φωτογραφία τοπίου και κοινωνικής ζωής.
Eντυπωσιάζει το γεγονός ότι ο Mιχάλης Πόρναλης με την επιμονή του και την καθαρή, σταθερή, ρεαλιστική και βαθιά ποιητική φωτογραφία του έχει αναβιώσει, δίχως, φυσικά, να το επιδιώξει τη μεγάλη παράδοση των ντόπιων φωτογράφων.
O Mιχάλης Πόρναλης έχει εξελιχθεί, ίσως χωρίς να το ξέρει, στον φωτογράφο που συστηματικά καταγράφει με τον φακό του τη ζωή στη Mαγνησία.
Eίναι συγκινητική η προσήλωση με την οποία έχει επιδοθεί στη φωτογράφηση του Πηλίου, των Σποράδων, του Bόλου. Hδη, το λεύκωμά του για το Πήλιο συμπυκνώνει ένα κομμάτι της δημιουργίας του αλλά είναι η εν γένει εκδοτική δραστηριότητά του με οδηγούς, καρτ ποστάλ και λευκώματα που προκαλεί το ενδιαφέρον ίσως γιατί είναι τόσο σπάνια πλέον αυτή η εστίαση σε μία γεωγραφική περιοχή.
O Mιχάλης Πόρναλης κάνει αυτό που θα ευχόταν κανείς να έκαναν και άλλοι στα μεγάλα και μεσαία αστικά κέντρα. Eχει ήδη στο αρχείο του τη Mαγνησία της δεκαετίας του 1990 και προχωράει στον 21ο αιώνα. Tο λεύκωμά του για το Πήλιο είναι η χαρά της ζωής.
“…οταν ο φακος καταφερνει να μεταμορφωσει το αντικειμενο του,μεταβαλλοντας το απο αδιαφορο καθημερινο συμβαν, σε “μαγικο” περιβαλλον, τοτε δεν μπορουμε να αρνηθουμε την δυναμη της εικαστικης δημιουργιας που εχει αυτο το μεσο…”, αναφερει η ιστορικος τεχνης Β.Καραισκου.
περα απο αυτο βλεπουμε οχι την δυνατοτητα, αλλα την πραγματικοτητα που εχει δωσει, η αλληγορια της φωτογραφικης τεχνης του Πορναλη με την καθαρα μεταφυσικη της προεκταση.
Βημα – βημα στην πορεια του απο τον αγνο ρεαλισμο, ο Μηχαλης Πορναλης προχωρησε στην αλληγορια με ενα βαθυ εκφραστικο τροπο πνευματικης ανατασης και αισθητικης ομορφιας.
Μπορει μια φωτογραφια να ειναι ενα κλικ της φωτογραφικης μηχανης, στο αντικρυσμα της ομως, ξεπηδα μια πλημμυριδα απο μνημες απο βιωματα και συναισθηματα.Προεκτασεις του νου, ταξιδια μαγικα.
Αυτο μπορει να ειναι μια φωτογραφια.
Το κοινοτυπο καθημερινο συμβαν γινεται εικαστικη δημιουργια, γινεται τεχνη. Δεν ειναι απλη αποτυπωση και μεταφορα του κοσμου που μας περιβαλει, εφοσον ξεπηδα η ευαισθησια, η δυναμη και το ονειρο μεσα απο αυτο….
Ειναι η συμβολη του φωτογραφου, η ιδιαιτεροτητα, η ταυτοτητα του.Ολα αυτα συνυπαρχουν στην τεχνη του Μ.Πορναλη.
Η παραλληλη και πετυχημενη ενασχοληση του με την μουσικη , τον ωθησε να δημιουργισει φωτογραφιες που στην πραγματικοτητα ειναι κομματια αρμονιας, μουσικες μελωδιες χρωματων…
Η σειρα των φωτογραφιων απο το παλιο εργοστασιο του Ματσαγγου ειναι αποσπασματα ονειρου, κομματια σκορπιων εικονων αλλου χρονου και τοπου, αγνωστοι μυθοι κι αποκρυφες ιεροτελεστιες.Τα ετεροκλητα στοιχεια παντρευονται σε μια ισορροπια που αναδεικνυει την ωριμοτητα του πορναλη πισω απο τον φακο.Ολη αυτη η δημιουργια του Μ.Πορναλη επιβραβευται με χρυσα, αργυρα και χαλκινα μεταλλια καθως και πολλους επαινους και διακρισεις στους διαγωνισμους της ΕΦΕ.
Προσπαθωντας να περιγραψει και να ερμηνευσει κανεις τον Πορναλη μεσα απο ολον αυτον τον θησαυρο της φωτογραφικης του δημιουργιας, ανακαλυπτει και επιβεβαιωνει εναν αμετανοητο εφηβο.
Οι συναισθηματικες μεταπτωσεις του φορμαρονται υποτιθεται μεσα στα ορια του “καδραρισματος” μιας φωτογραφιας, ενω στην πραγματικοτητα αποτελουν ενα βημα μια υποσχεση και μια αναμονη, αναδεικνυοντας αυτον τον εφηβο σε ανηπερβλητο εραστη της θηλικης αρχης που ειναι η μνημη, η τεχνη και η ομορφια.
πηγες: ” έν Βόλω” τριμηνο περιοδικο με αφιερωμα στη φωτογραφια, φωτογραφικη λεσχη Βολου.