Το λιντσάρισμα στον αμερικάνικο Νότο στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ου αιώνα.

Χωρίς τίτλοΓεώργιος Νικ. Σχορετσανίτης,

24grammata.com- free ebook

[κατέβασέτο]

Διαβάστε τα έργα του Γ. Σχορετσανίτη στο 24grammata.com κλικ εδώ

 

Η βία του λευκού πάνω στον μαύρο ήταν σχετικά συχνό γεγονός της ζωής στο βαθύ αμερικάνικο Νότο κατά τη διάρκεια των τελευταίων δεκαετιών του δέκατου ένατου και των αρχών του εικοστού αιώνα. Ωστόσο, αν και το λιντσάρισμα των μαύρων είναι ιστορικά πέραν πάσης αμφιβολίας σημαντικότατο γεγονός, ήταν, από στατιστικής απόψεως, σχετικά σπάνιο φαινόμενο με περίπλοκη όμως και συχνά ανατριχιαστική αφήγηση. Οι διαδοχικές αναλύσεις του φαινομένου, σε διάφορες δεκαετίες, αποκαλύπτουν ισχυρή μεταβολή στο μοτίβο του λιντσαρίσματος στην εν λόγω περιοχή. Η ερμηνεία του τρόπου που έλαβε χώρα το κάθε μεμονωμένο περιστατικό, συνήθως εστιάζεται στις διαδοχικές συνέπειες των διαφόρων μηχανισμών σε προσωπικό και τοπικό επίπεδο.
Το 1930, για παράδειγμα, ο James Irvine, ένας μαύρος μισθωτός αγροκτήματος κατηγορήθηκε για το βιασμό και τη δολοφονία ενός λευκού δεκαεξάχρονου κοριτσιού στην κομητεία Irwin της Γεωργίας. Πάνω από χίλιοι άνδρες τον έψαχναν όλη νύχτα, και οι οποίοι τον συνέλαβαν τελικά νωρίς το επόμενο πρωί. Ο μανιασμένος όχλος τον άρπαξε κυριολεκτικά από την επιτήρηση του σερίφη, καθώς περνούσαν μπροστά από το σημείο όπου βρέθηκε το σώμα του κοριτσιού και το συγκεντρωμένο πλήθος που συμπεριελάμβανε γυναίκες και παιδιά, έδεσε τον Irvine σε ένα δέντρο με αλυσίδες. Εκεί χτυπήθηκε επανειλημμένα στο στόμα με ένα αιχμηρό ραβδί, τα δάχτυλα των χεριών, των ποδιών του και άλλα μέρη του σώματος αποκόπηκαν και κρατήθηκαν ως σουβενίρ, και τέλος τον κρέμασαν από το δέντρο και τον έκαψαν ζωντανό. Το ίδιο έτος, ο A.S. Mincey, ένας μαύρος άντρας εβδομήντα ετών, ξυλοκοπήθηκε βάναυσα στο σπίτι του από μικρή ομάδα κουκουλοφόρων. Αργά το βράδυ, τον τράβηξαν έξω και τον άφησαν να πεθάνει αβοήθητος σε μια παράμερη γωνιά του δρόμου. Αυτές οι σύντομες αφηγήσεις απλώς υπενθυμίζουν δυο χαρακτηριστικές περιπτώσεις, από τις εκατοντάδες των λιντσαρισμάτων που σημειώθηκαν στο βαθύ Νότο στα τέλη της δεκαετίας του 1890 και στις αρχές του εικοστού αιώνα. Συνολικά, πάνω από 1200 μαύροι κατακρεουργήθηκαν στα χέρια των λευκών σε αυτή την περιοχή μεταξύ 1882 και 1930, σε μια κυριολεκτική έκρηξη βίας, η οποία διαμόρφωσε το κοινωνικό τοπίο μετά την ανοικοδόμηση του Νότου. Από την πλεονεκτικότερη θέση που βρισκόμαστε σήμερα, θα μπορούσαμε εύλογα να αναρωτηθούμε τι ήταν αυτό που προκάλεσε το λιντσάρισμα και το θάνατο του Irvine και του Mincey, αφού στην πραγματικότητα τα στοιχεία και οι λεπτομέρειες των δύο περιστατικών είναι εξαιρετικά ανόμοια. Σαφώς η φυλή του θύματος και το χρώμα του δέρματος είναι σημαντικό στοιχείο, αλλά η δολοφονία ενός μαύρου από λευκό δεν ήταν ούτε τότε, ούτε τώρα, αρκετό για να αποτελέσει αιτία λιντσαρίσματος. Αν και τα δύο αυτά γεγονότα ήταν εκ προθέσεως δολοφονίες μαύρων από λευκούς, η ομοιότητά τους δεν τελειώνει εδώ. Ο James Irvine βασανίστηκε και σκοτώθηκε στο φως της ημέρας από δημόσιο όχλο, αφού κατηγορήθηκε για ένα βίαιο έγκλημα εναντίον νεαρής λευκής γυναίκας. Το μεγάλο αριθμητικά πλήθος και η άκρως τελετουργική μορφή θανάτωσης, είναι τόσο σταθερά και συνεπή στοιχεία με τις σύγχρονες και στερεότυπες αντιλήψεις μας για τα ρατσιστικά κίνητρα λιντσαρισμάτων στο Νότο. Αντίθετα, ο A.S. Mincey σκοτώθηκε κρυφά από μικρή ομάδα ανδρών, λόγω προφανώς κάποιου προσωπικού παράπονου ή διαπροσωπικού προβλήματος, που ήταν όμως γνωστό μόνο σε αυτούς και δεν υπήρξε δημόσιος όχλος, και αν και η δολοφονία ήταν σίγουρα βάναυση, δεν υπήρχαν σαφή τελετουργικά στοιχεία για το συμβάν. Το χτυπημένο και μαυρισμένο σώμα του Mincey έμεινε στη μια πλευρά του δρόμου, αγνώριστο και αζήτητο. Αυτές οι διαφορετικές εκτελέσεις, όπως και πολλές άλλες, έγιναν από ανθρώπους που επιδίωκαν ειδικές εκφραστικές παραμέτρους και κατάληξη. Τα κίνητρα των ατόμων αυτών είναι σε μεγάλο βαθμό απρόσιτα σε εμάς και, ακόμη και αν θα μπορούσαμε να τα γνωρίζαμε, δεν είναι τα μόνα από πλευράς κοινωνιολογικού ενδιαφέροντος. Αντ’ αυτού, θα πρέπει να θυμόμαστε ότι αυτό που έκανε κάθε μία από αυτές τις δολοφονίες λιντσάρισμα, ήταν οι πρωταγωνιστές και οι παρατηρητές των περιστατικών που ερμήνευσαν τα γεγονότα ως λιντσάρισμα, ριζωμένα στο πλαίσιο των αρχών των φυλετικών σχέσεων στο Νότο του εικοστού αιώνα, καθώς και η πρόσφατη ιστορία άλλων λιντσαρισμάτων. Από την άποψη αυτή, η συχνότητα και οι λεπτομέρειες αυτών των ενεργειών είναι ιστορικά και κοινωνιολογικά, σημαντικά θέματα. Έτσι φαίνεται σκόπιμο να εστιάσουμε το βλέμμα μας πιο άμεσα στους τρόπους και τη μεταβλητότητα των φαινομένων του λιντσαρίσματος στον Βαθύ Νότο, ώστε να κατανοήσουμε καλύτερα τα ιδιαίτερα προβλήματα γύρω από το λιντσάρισμα τα οποία και αποτελούν αληθινή πρόκληση για τους σύγχρονους ιστορικούς κοινωνιολόγους. Η αρίθμηση, η καταγραφή και η κατανομή των περιστατικών λιντσαρίσματος σε κάθε Πολιτεία ή έστω σε μικρότερη περιοχή της, θα αποκαλύψουν σίγουρα τα μοτίβα στη χρονική ακολουθία των περιστατικών λιντσαρίσματος, ενώ ταυτόχρονα θα αποδείξουν τη χρησιμότητα της αναλυτικής περιγραφής για τα ακανθώδη προβλήματα στην ιστορική κοινωνιολογία. Το κέρδος πάνω απ’ όλα για τους κοινωνιολόγους είναι πώς προβαίνοντας σε αυτό, θα μπορούν να εκμεταλλευτούν τα στοιχεία και να αναλύσουν συστηματικά…

24grammata.com- free ebook

[κατέβασέτο]