24grammata.com/Σκαρίμπας -αφιέρωμα
Διαβάστε το αφιέρωμα του 24grammata.com στον Γ. Σκαρίμπα (έργα, μελέτες) κλικ εδώ
Βιογραφικό Σημείωμα
ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΚΑΡΙΜΠΑΣ (1893-1984)
Τα αυτοβιογραφικά σημειώματα του Σκαρίμπα αλληλοαναιρούνται ως προς τις πληροφορίες γύρω από τον τόπο και το χρόνο γέννησής του. Βάσει ερευνών μετά το θάνατο του λογοτέχνη ο Γιάννης Σκαρίμπας γεννήθηκε το 1893 στο Αίγιο της Αχαΐας, γιος του Ευθύμιου Σκαρίμπα και της Ανδρομάχης το γένος Λιάκου Σκαρτσίλα. Ο πατέρας του ήταν πληβείος, η μητέρα του όμως καταγόταν από αρχοντική γενιά και ήταν μορφωμένη. Είχε μια μικρότερη αδερφή την Καλλιόπη (γεν. το 1915) που ασχολήθηκε με την ποίηση. Το 1906 αποφοίτησε από το αλληλοδιδακτικό Δημοτικό σχολείο της Ιτέας. Μετά από παρακίνηση του δασκάλου του λόγω των υψηλών επιδόσεών του ο μικρός Γιάννης γράφτηκε στο Ελληνικό Σχολείο του Αιγίου, όπου ολοκλήρωσε τις εγκύκλιες σπουδές του (τέλειωσε το 1908) και παράλληλα πήρε πτυχίο από τη μέση δασική σχολή της πόλης. Το 1912 εργάστηκε ως διευθυντής λογιστηρίου στο υποκατάστημα της γερμανικής εταιρείας Singer στην Πάτρα. Στο τέλος του επόμενου χρόνου στρατεύτηκε για να πολεμήσει στον Β΄ Βαλκανικό Πόλεμο, όπου πήρε το βαθμό του δεκανέα. Μετά την έκρηξη του πρώτου παγκοσμίου πολέμου το τάγμα του Σκαρίμπα μεταφέρθηκε στο μακεδονικό μέτωπο. Εκεί διακρίθηκε και παρασημοφορήθηκε για ένα τραύμα στο σβέρκο. Τον Οκτώβρη του 1916 πήρε άδεια και επέστρεψε στην Αγία Ευθυμία. Κατά τη διάρκεια του πρώτου παγκοσμίου πολέμου απαλλάχτηκε των στρατιωτικών του καθηκόντων καθώς είχε πετύχει σε ένα διαγωνισμό τελωνοφυλάκων. Το 1919 τοποθετήθηκε στο τελωνείο της Χαλκίδας και γράφτηκε στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών. Τον ίδιο χρόνο παντρεύτηκε την Ελένη Κεφαλινίτη (με την οποία απέκτησε πέντε παιδιά) και μετά το γάμο του αποσπάστηκε στο τότε νεοσύστατο τελωνείο της Ερέτριας, όπου έμεινε ως το 1922. Μετά τη Μικρασιάτική καταστροφή επανήλθε στη Χαλκίδα, όπου και παρέμεινε ως το τέλος της ζωής του. Κατά τη διάρκεια της παραμονής του στην Ερέτρια ο Σκαρίμπας είχε ολοκληρώσει τα εννιά πρώτα διηγήματά του, ωστόσο η συνειδητή του ενασχόληση με τη λογοτεχνία χρονολογείται από την επιστροφή του στη Χαλκίδα. Τότε μελέτησε νεοελληνική ποίηση και δημοτικό τραγούδι, καθώς επίσης έργα των Έντγκαρ Άλαν Πόε, Κνουτ Χάμσουν, Μιγκέλ ντε Θερβάντες, Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι, Χένρικ Ίψεν και Όσκαρ Ουάιλντ, που επηρέασαν το έργο του. Η πρώτη επίσημη εμφάνισή του στη λογοτεχνία σημειώθηκε το 1929 με τη δημοσίευση του διηγήματός του Στις πετροκολόνες στο λιμάνι και τη βράβευσή του στον πανελλήνιο διαγωνισμό διηγήματος του περιοδικού του Κώστα Μπαστιά Ελληνικά Γράμματα για το έργο του Καπετάν Σουρμελής ο Στουραΐτης, που έγινε δεκτό με ενθουσιασμό από την κριτική επιτροπή (Μπαστιάς, Φώτης Κόντογλου, Κώστας Καρθαίος και Λέων Κουκούλας). Το 1930 εξέδωσε την πρώτη συλλογή διηγημάτων του με τίτλο Καϋμοί στο Γρυπονήσι. Στροφή στην μέχρι τότε πορεία του αποτέλεσε το επόμενο έργο που εξέδωσε (1932) με τίτλο Το θείο Τραγί και εμφανείς επιρροές από το γαλλικό σουρεαλισμό. Ακολούθησε ο Μαριάμπας που αντιμετωπίστηκε από την κριτική ως αριστούργημα και το 1938 τυπώθηκε η πρώτη του ποιητική συλλογή με τίτλο Ουλαλούμ. Κατά τη διάρκεια του ελληνοϊταλικού πολέμου δημοσίευσε άρθρα στην εφημερίδα της Χαλκίδας Εύριπος και στράφηκε με ενδιαφέρον προς το ελληνικό θέατρο σκιών. Στη γερμανική κατοχή κινδύνευσε να πεθάνει από την πείνα και το 1942 σημειώθηκε η πολύκροτη δίκη που κίνησε εναντίον του Αργύρη Βαλσαμά για συκοφαντική δυσφήμηση, καθώς ο τελευταίος είχε ισχυρισθεί πως το θεατρικό έργο του Σκαρίμπα Η γυναίκα του Καίσαρος ήταν αποτέλεσμα αντιγραφής από το έργο του Σόμμερσετ Μωμ Το βαμμένο πέπλο. Στρατεύτηκε στο ΕΑΜ, ωστόσο δε διώχτηκε ούτε εξορίστηκε και το 1945 κυκλοφόρησε τη βραχύβια εφημερίδα Λευτεριά. Υποτονική ήταν η πολιτική του δραστηριότητα και κατά τη διάρκεια του εμφυλίου αλλά και αργότερα στη δικτατορία του Παπαδόπουλου. Η συγγραφική και εκδοτική του δραστηριότητα συνεχίστηκε ως τα τελευταία χρόνια της ζωής του με ποιήματα, μυθιστορήματα, διηγήματα, θεατρικά έργα, δοκίμια και μελέτες. Τιμήθηκε από την Εταιρεία Ευβοϊκών Σπουδών (1964) και το Δήμο Χαλκιδέων (1978), καθώς και με το Α΄ Κρατικό Βραβείο Πεζογραφίας για το βιβλίο του Φυγή προς τα Εμπρός. Πέθανε στην τελευταία κατοικία του στην οδό Κομίνη 8 της Χαλκίδας και κηδεύτηκε με δημόσια δαπάνη. Ο Γιάννης Σκαρίμπας τοποθετείται χρονικά στη γενιά του τριάντα, αποτελεί ωστόσο μια μοναχική περίπτωση και αγνοήθηκε για πολλά χρόνια από τη φιλολογική επιστήμη στην Ελλάδα. Η πεζογραφική παραγωγή του χαρακτηρίζεται από την αναγωγή της γλώσσας σε κυρίαρχο στοιχείο της, μέσω της συστηματικής εξάρθρωσής της (τεχνική που παραπέμπει στο σουρεαλισμό) και την τοποθέτηση της πλοκής στο επίπεδο του προσχήματος, ενώ παράλληλα και συμπληρωματικά στην πρωτοποριακή γραφή του κινείται και το ποιητικό του έργο. Ο Σκαρίμπας υπήρξε ένας από τους εισηγητές του παράδοξου στο χώρο της νεοελληνικής λογοτεχνίας αλλά και του θεάτρου (πολλοί μελετητές τον θεωρούν ως τον πρώτο έλληνα θεατρικό συγγραφέα του παραλόγου).
1. Τα στοιχεία αντλήθηκαν από τα λήμματα Κωστίου Κατερίνα, «Σκαρίμπας Γιάννης», Παγκόσμιο Βιογραφικό Λεξικό9α. Αθήνα, Εκδοτική Αθηνών, 1988, Κωστίου Κατερίνα, «Από το εργαστήρι του Γιάννη Σκαρίμπα · Εκπλήξεις και παγίδες», Περίπλους44, 3-6/1997, σ.35-51, Παπαδημητρακόπουλος Ηλίας Χ., «Γιάννης Σκαρίμπας», Η μεσοπολεμική πεζογραφία · Από τον πρώτο ως τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο (1914-1939)Η΄, σ.8-31. Αθήνα, Σοκόλης, 1993, Παπαστάμος Γιώργος, «Έργο-Βιογραφίας χρονολόγιο του Γιάννη Σκαρίμπα (1893-1984)», Διαβάζω269, 4/9/1991, σ.20-27 και Επτά Ημέρες Καθημερινής, Η Χαλκίδα του Γιάννη Σκαρίμπα, 6/4/1997.
Ενδεικτική Βιβλιογραφία
• Άγρας Τέλλος, Κριτική για το Ουλαλούμ, L’ Hellenism Contemporain, ετ.Β΄, 5/3/1937, σ.397.
• Αναγνωστάκης Μανώλης, «Η “φανταιζιστική” ποίηση και ο Γιάννης Σκαρίμπας», Τα συμπληρωματικά · Σημειώσεις κριτικής. Αθήνα, Στιγμή, 1985.
• Α[ποστολίδης] Ρ[ένος], «Γιάννης Σκαρίμπας (Το Αγριοπούλι της Χαλκίδας)», Πειραϊκή – Πατραϊκή47, 2/1959, σ.26.
• Βαρίκας Βάσος, «Τα διηγήματα του Γιάννη Σκαρίμπα», Συγγραφείς και κείμεναΑ΄· 1961-1965, σ.28-30. Αθήνα, Ερμής, 1975 (πρώτη δημοσίευση στην εφημερίδα Το Βήμα, 9/4/1961).
• Δικταίος Άρης, Ανοιχτοί λογαριασμοί με το χρόνο, σ.282. Αθήνα, Φέξης, 1961.
• Ζαδές Δημοσθένης, Σκαρίμπας, ο ποιητής και πεζογράφος της Χαλκίδας. Αθήνα, 1957.
• Καζαντζής Τόλης, Μια μέρα με το Σκαρίμπα (μυθιστορηματική βιογραφία). Αθήνα, Στιγμή, 1985.
• Κόρφης Τάσος, «Μια μελέτη του Γ. Μ. Μυλωνογιάννη για τον Γιάννη Σκαρίμπα», Αρχείο Ευβοϊκών ΜελετώνΚΒ΄, 1978-1979, σ.254-268.
• Κοτζιούλας Γιώργος, Κριτική για τους Εαυτούληδες, Νέος ΝουμάςΒ΄, ετ.Β΄, 15/11/1951, αρ.5, σ.6.
• Κωστίου Κατερίνα, «Ο Σκαρίμπας της φυγής και της περιπλάνησης· Η μαρτυρία του πεζογραφικού του έργου», Η λέξη68, 10/1987, σ.771-779.
• Κωστίου Κατερίνα, «Σκαρίμπας Γιάννης», Παγκόσμιο Βιογραφικό Λεξικό9α. Αθήνα, Εκδοτική Αθηνών, 1988.
• Κωστίου Κατερίνα (εισαγωγή – ανθολόγηση κειμένων – επιμέλεια), Για τον Σκαρίμπα. Λευκωσία, Αιγαίον, 1994.
• Μαστροδημήτρης Π.Δ., Γιάννης Σκαρίμπας · Τα παραλειπόμενα μιας σιωπής. Αθήνα, ανάτυπο από το περ. Επιθεώρηση Τέχνης1221, 1965 ( τώρα και στον τόμο Νεοελληνικά· Μελέτες και άρθρα, σ.143-147. Θεσσαλονίκη, έκδοση της Νέας Πορείας, 1975, και έκδοση β΄ επαυξημένη, Αθήνα, Γνώση, 1984).
• Ολύμπιος Πέτρος, Γιάννης Σκαρίμπας · Κριτική μελέτη. Αθήνα, Γραφείο Πνευματικών Υπηρεσιών, 1937.
• Παναγιωτούνης Πάνος, Γιάννης Σκαρίμπας · Ο ιδεολόγος της Χαλκίδας. Αθήνα, Εταιρεία Ελληνικού Βιβλίου, 1986.
• Παπαγεωργοπούλου – Ιωαννίδου Σούλα, Ανέκδοτα και αθησαύριστα κείμενα του Γιάννη Σκαρίμπα [Περιγραφή και σχόλιο] · Αρχειακή μελέτη. Χαλκίδα, Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Χαλκίδας, 1995.
• Παπαδημητρακόπουλος Ηλίας Χ., «Γιάννης Σκαρίμπας», Η μεσοπολεμική πεζογραφία · Από τον πρώτο ως τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο (1914-1939)Η΄, σ.8-31. Αθήνα, Σοκόλης, 1993.
• Παπαστάμος Γιώργος, Σκαρίμπας · Η ζωή και το έργο ενός ασυμβίβαστου πρωτοπόρου. Αθήνα, Γιάννης Β. Βασδέκης, 1986.
• Παράσχος Κλέων, Κριτική για το Ουλαλούμ, Νέα ΕστίαΚ΄, 15/10/1936, αρ.236, σ.1456.
• Παύλου Σάββας, Η τακουνοκεντρική έμπνευση ή οι γοβάκιες ηγερίες του μοναδικού Γιάννη Σκαρίμπα. Λευκωσία, Αιγαίον, 1986.
• Ροζάνης Στ., Οι πνευματικοί προσανατολισμοί του μεσοπολέμου και ο ποιητής Γιάννης Σκαρίμπας. Αθήνα, 1970.
• Σκαρίμπας Γιάννης, «Αυτοβιογραφικό σημείωμα», Πειραϊκή – Πατραϊκή47, 2/1959, σ.26.
• Σταφυλάς Μιχάλης, Γιάννης Σκαρίμπας · Ένας αλλόγιος απλοέλληνας συν κι όλας απαράσημος. Αθήνα, 1984.
• Στεργιόπουλος Κώστας, «Η ιδιόρρυθμη ποίηση του Γιάννη Σκαρίμπα», Νέα Εποχή208 (Λευκωσία), 5-6/1991, σ.6-11.
• Τριανταφυλλόπουλος Ν.Δ., «Ανάγκη τολμηρού επιμελητή», Πλανόδιον26, 12/1997, σ.350-352 (βιβλιοκρισία της έκδοσης Γιάννης Σκαρίμπας, Άπαντες στίχοι 1936-1970 από τον εκδοτικό οίκο Κάκτος).
• Χατζηγιάννη Μαρία, Ο άλλος Σκαρίμπας. Αθήνα, Σύγχρονη Εποχή, 1984.
Αφιερώματα περιοδικών
• Θεσσαλική ΕστίαΙΑ΄-ΙΒ΄, 7-8/1984, αρ.70, ετ.12, σ.1-71.
• Διαβάζω269, 4/9/1991.
• Περίπλους44, 3-6/1997, ετ.14.
• Επτά Ημέρες Καθημερινής, Η Χαλκίδα του Γιάννη Σκαρίμπα, 6/4/1997.
1. Για περισσότερα βιβλιογραφικά στοιχεία και κριτικογραφία για τα έργα του Γιάννη Σκαρίμπα βλ. τη σειρά των Απάντων του Γιάννη Σκαρίμπα από τις εκδόσεις Νεφέλη, με επιμέλεια της Κατερίνας Κωστίου.
Εργογραφία
(πρώτες αυτοτελείς εκδόσεις)
Ι.Πεζογραφία
• Καϋμοί στο Γρυπονήσι · Διηγήματα. Αθήνα, έκδοση του περ. Ελληνικά Γράμματα, 1930.
• Το θείο τραγί · Διηγήματα. Αθήνα, Μαυρίδης, 1933.
• Μαριάμπας · Μυθιστόρημα. Αθήνα, Παπαδογιάννης, 1935.
• Το σόλο του Φίγκαρω · Μυθιστόρημα. Αθήνα, Γκοβόστης, 1938.
• Η περίπολος Ζ’ · Χρονικό από τον Α’ παγκόσμιο. Αθήνα, 1972.
• Το Βατερλώ δυο γελοίων · Μυθιστόρημα. Αθήνα, Μαυρίδης, 1959.
• Η μαθητευομένη των τακουνιών. Αθήνα, Δίφρος, 1960.
• Φυγή προς τα Εμπρός · Μυθιστόρημα. Αθήνα, 1976.
• Το ’21 και η αλήθεια – Η τράπουλα – Οι γαλατάδες, ιστορία. Αθήνα, 1971-1977.
• Τυφλοβδομάδα στη Χαλκίδα · Διηγήματα. Αθήνα, 1973.
• Τρεις άδειες καρέκλες · Διηγήματα. Αθήνα, 1976.
• Τα πουλιά με το λάστιχο · Χρονογραφήματα. Αθήνα, 1978.
• Σπαζοκεφαλιές στον ουρανό · Αντιδιηγήματα. Αθήνα, 1979.
ΙΙ.Ποίηση
• Ουλαλούμ. Αθήνα, Γραφείο Πνευματικών Υπηρεσιών, 1936.
• Εαυτούληδες. Αθήνα, 1950.
• Βοϊδάγγελοι. Αθήνα, Αίγαγρος, 1968.
• Άπαντες στίχοι 1936-1970. Αθήνα, Επτάλοφος, 1970.
ΙΙΙ.Θεάτρο
• Ο ήχος του κώδωνος. Αθήνα, Μαυρίδης, 1950.
• Ο Σεβαλιέ σερβάν της κυρίας. Αθήνα, 1971.
• Τα καγκουρώ. Αθήνα, 1979.
• Αντι – Καραγκιόζης ο μέγας. Αθήνα, 1977.
• Η κυρία του τραίνου. Αθήνα, 1980.
• Ο πάτερ Συνέσιος. Αθήνα, 1980.