Ολοκληρωμένο αισθητικό μόρφωμα

24grammata.com/ ιστορία της Λογοτεχνιας

γράφει ο Γιώργος Βεης

 Γιώργος Μαρκόπουλος, «Κρυφός κυνηγός», εκδόσεις Κέδρος, σ. 56

ΠΟΙΗΣΗ. H μνήμη ούτε δημιουργείται ούτε επινοείται. Δεν τα χρειάζεται αυτά τα μάταια φτιασίδια. Είναι απλώς ιερή. Και γι’ αυτό δεν μολύνεται, δεν παραβιάζεται. Ο στίχος προσβλέπει σταθερά σ’ αυτήν. Είναι στην κυριολεξία ο μόνος άρτος και ο μόνος οίνος. Η απόλυτη βιωματική αλήθεια θέτει τους κανόνες και τις αρχές που οφείλουν να σεβαστούν στην κειμενική συνέχεια όλες ανεξαιρέτως οι αναφορές και οι αυτοαναφορές. Τίποτε δεν περισσεύει, τίποτε δεν λείπει εδώ. Η έκφραση περιέχει ό,τι ακριβώς μπορεί να μνημειώσει την κρίσιμη συγκινησιακά στιγμή. Αυτή η οικονομία της έκφανσης, σε συνδυασμό μάλιστα με την κατάλληλη χρήση του στοιχείου της μεταφοράς και της αλληγορίας, χαρακτηρίζει το σύνολο της προσφοράς του πολυβραβευμένου Γιώργου Μαρκόπουλου. Συγκαταλέγεται στους χαρακτηριστικότερους δημιουργούς της γενιάς του ’70. Οπως διερμηνεύει εύστοχα τον ως άνω τίτλο – όρο – ποδοσφαιρικό δάνειο ο ποιητής Κώστας Γ. Παπαγεωργίου, στη συναφή υποδειγματική του ανάλυση, η οποία δημοσιεύτηκε πρόσφατα στη «Βιβλιοθήκη» της «Ελευθεροτυπίας», μαθαίνουμε ότι πρόκειται για τον «αμείλικτο «εκπρόσωπο» του θανάτου, τον καρκίνο, προς τον οποίο αποτεινόμενος, πρόσωπο με πρόσωπο, ο ποιητής χαρακτηρίζει άνθρωπο ύπουλο και σκληρό. Η μετονομασία δεν δρα δηλαδή εδώ ιαματικά, ούτε συνιστά έναν ύστερο, πάντως απέλπιδα εξορκισμό. Εκ προθέσεως αυξητικά, δηλαδή τραγικά, αναβαθμίζονται οι χρήσεις των λέξεων της κοινότατης λαλιάς. Ο κρυφός κυνηγός παραδίδει μαθήματα αποκάθαρσης της καθομιλουμένης, όπως άλλωστε θεωρεί καθήκον της να πράττει κάθε ποιητική γραφή που σέβεται τον εαυτό της. Το λαμπικάρισμα του λεκτικού εργαλείου λες και φρεσκάρει τις ίδιες τις έννοιες, τις οποίες εναγωνίως επικαλείται. Κι αυτή η κατακόρυφη αύξηση των ποιοτήτων της συγκεκριμένης ποδοσφαιρικής έκφρασης αρκεί για να προσδώσει στο εναρκτήριο αναγνωστικό λάκτισμα ιδιαίτερη ένταση, αίγλη και σημασιοσυντακτική αλκή. Ο λυρισμός, σημειωτέον, έχει τεθεί προ πολλού στην υπηρεσία ενός χρηστικού ιδιώματος, το οποίο φροντίζει κατ’ αποκλειστικότητα να αποδίδει κατά τρόπο λεκτικά πλήρη κι άλλο τόσο αυθεντικό τα τεκταινόμενα στον σκληρό δίσκο της ζωής. Η αντικειμενική πραγματικότητα προκαθορίζει μαθηματικά τις συνισταμένες της υπερβατικής πραγματικότητας. Αυτή η αλληλεξάρτηση των δύο κόσμων, η παραπληρωματικότητα των υπάρξεων καθόλου, είναι στην προκειμένη περίπτωση το άλας της ποιητικής εμπέδωσης.
Η προσωποπαγής γραφή του πολύπειρου Γιώργου Μαρκόπουλου τεκμηριώνει άλλη μια φορά την αξία της. Η αποτελεσματική διαχείριση του όλου εμπειρικού καταπιστεύματος αποδίδει πάντα καρπούς.

http://news.kathimerini.gr