Ο γλάρος, δράμα του Άντον Τσέχωφ, σκηνοθ.: Κ. Φιλίππογλου

Ο γλάροςjpgτο 24grammata.com πάει θέατρο

Ο Χρηστος Βατούσιος, με έναν πρωτότυπο τρόπο, μας οδηγεί στα μυστικά της παράστασης:

Ο γλάρος

Δράμα του Άντον Τσέχωφ
Σκηνοθ.:Κ. Φιλίππογλου

Διαβάστε την αρθρογραφία του Χρήστου Βατούσιου στο 24grammata.com κλικ εδώ   

Θησείον Ένα Θέατρο Για Τις Τέχνες
*ΠΡΑΞΗ ΠΡΩΤΗ*
*ΛΑΟΥΡΑ: *Παύλο, έχουμε λίγο χρόνο, να χαζέψουμε στα μαγαζιά;

Τι ώρα αρχίζει η παράσταση;

*ΠΑΥΛΟΣ: *Όχι αρκετό. Εννέα και μισή ξεκινάει.

*ΛΑΟΥΡΑ: *Εντάξει, δεν υπάρχει λόγος να βιαστούμε.

Το θέατρο είναι λίγο παρακάτω. Κοίτα κόσμος…

Μάλλον ξαναζωντανεύει η γειτονιά του Ψυρρή.

Φαντάζομαι τι θα γίνετε στο θέατρο, θα είναι γεμάτο.

*ΠΑΥΛΟΣ: *Το πιο πιθανό…ένα τόσο γνωστό έργο, ενός διάσημου συγγραφέα,

σ’ ένα θέατρο με “δημοφιλή πόρτα”, και καλό καστ συντελεστών, είναι σίγουρα πάνω από το ήμισυ της επιτυχίας.

*ΛΑΟΥΡΑ: *Το έχω διαβάσει, αλλά αρκετά χρόνια πριν για να το θυμάμαι.

Όμως δεν το έχω δει. Εσύ;

*ΠΑΥΛΟΣ: *Κι εγώ το έχω διαβάσει, αλλά και το έχω δει τουλάχιστον δύο φορές.

Μην ξεχνάς ότι αυτά τα κλασσικά έργα, τα προτιμούν για διάφορους λόγους εκτός από την όποια αξία τους.

*ΛΑΟΥΡΑ: *Πότε το είδες και αυτό ρε Παύλο;

*ΠΑΥΛΟΣ: *Πριν σε γνωρίσω χρυσή μου…
*ΠΡΑΞΗ ΔΕΥΤΕΡΗ*
*ΛΑΟΥΡΑ: *Πω, πω, κόσμος…όλοι αυτοί για τον “Γλάρο” είναι;

*ΠΑΥΛΟΣ:* Δεν νομίζω, πρέπει να είχε και άλλη παράσταση πριν.

*ΛΑΟΥΡΑ: *Ωραία, πάντως μου φαίνεται πως θα είναι γεμάτο.

Έλα να ρίξουμε μια ματιά…α, έχουμε ξαναδεί παράσταση που σκηνοθετεί ο Φιλίππογλου, θυμάσαι; Τα μυρμήγκια, καλό ήταν…

Η Τσαλίκη πρωταγωνιστεί;

*ΠΑΥΛΟΣ: *Όχι, συμπρωταγωνιστεί μαζί με τους υπόλοιπους ηθοποιούς.

Εδώ ο Τσέχωφ καινοτομεί και δημιουργεί ένα έργο που είναι όλοι πρωταγωνιστές.

Πρωταγωνιστές της πλήξης, της ανίας και της ονειροβασίας. Απόνερα μιας
“νεκρής” λίμνης που βράζει.

*ΛΑΟΥΡΑ: *Δεν θυμάμαι σου είπα το έργο, αλλά νομίζω ότι τα περισσότερα έργα του Τσέχωφ κινούνται στο ίδιο ύφος.

*ΠΑΥΛΟΣ: *Ναι, περίπου, ουσιαστικά δεν υπάρχει η δράση ή το μεγάλο γεγονός
που συνηθίζεται στο θέατρο.

Οι χαρακτήρες δρουν “υποδερμικά” σε δεύτερες ή τρίτες αναγνώσεις.

*ΛΑΟΥΡΑ: *Και γιατί χαρακτήριζε τα έργα του κωμωδίες ενώ δεν είναι;

*ΠΑΥΛΟΣ: *Δεν ξέρω…ίσως γιατί δεν υπάρχει γάμος χωρίς κλάμα και κηδεία χωρίς γέλιο. Έλα, πάμε να πάρουμε τα εισιτήρια.
*ΠΡΑΞΗ ΤΡΙΤΗ*
*ΛΑΟΥΡΑ: *Αχ, ωραίο ήταν…πολύ καλές ερμηνείες.

Να σου πω, το περίμενα με κλασσικό ανέβασμα, αλλά μετά σκέφτηκα βλέποντας τον χώρο, ότι κάτι τέτοιο θα ήταν πολύ δύσκολο.

Πάντως ο Φιλίππογλου λειτούργησε με ενέργεια-δύναμη και φαντασία.

*ΠΑΥΛΟΣ: *Η αλήθεια είναι ότι ο χώρος δεν ενδείκνυται για τέτοιου είδους “κλασσικά” ανεβάσματα. Κατ’ ουσίαν πρόκειται για μια ψηλοτάβανη λωρίδα. Δύσκολο να την διαχειριστείς.

*ΛΑΟΥΡΑ: *Το παρουσίασε όμως πολύ όμορφα, με μια αφαιρετική διάσταση σκηνικού, επικεντρωμένος στα πρόσωπα και τις σχέσεις με τον εαυτό τους και τους άλλους.

Δεν ήταν καταπληκτική η ιδέα με τα κουστούμια που αιωρούνται σκιαγραφώντας τα πρόσωπα;

*ΠΑΥΛΟΣ:* Καλή ήταν, αν και νομίζω ότι δεν λειτούργησε σε σχέση με τα πρόσωπα που “υποδύθηκαν” ως ανδρείκελα. Σίγουρα είναι συνολικά μια ενδιαφέρουσα πρόταση, όμως νομίζω ότι κάτι λείπει από τα αχνά χρώματα, τα “ημιτόνια” του τσέχωφ.

*ΛΑΟΥΡΑ: *Δεν σε περίμενα τόσο συντηρητικό θεατρικά. Επιμένεις σε
μια κλασσική απόδοση των έργων;

*ΠΑΥΛΟΣ: *Όχι, επιμένω στην απόδοση, μόνο σε αυτή, με οποιοδήποτε τρόπο.

*ΛΑΟΥΡΑ:* Εμένα μου άρεσε…και μπορώ να στο μεταδώσω. Κερνάς μπύρα;

*ΠΑΥΛΟΣ: *Κλασικά πράγματα. Βεβαίως.
*ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ Ι. ΒΑΤΟΥΣΙΟΣ*